استان گیلان را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

گردشگری , بلاگ ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 184

استان گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

سفر به استان گیلان زیباترین استان شمال کشور جزء الویت های اکثر مسافران و توریست ها از اقصی نقاط کشور برای گشت و گذار در این استان و دیدن جاذبه های طبیعی، تاریخی، گردشگری آن می باشد. وجود این طبیعت بکر همراه با جاذبه های بیشمار آن شوق و سرزندگی را در انسان پرورش داده و حس رضایت از یک سفر پر خاطره را در کنار خانواده و دوستان به ارمغان می آورد. پس چه بهتر که این زیبایی ها همچنان باقی بماند تا گردشگران بتوانند از آنها استفاده کرده و چند روزی را بدون دغدغه های زندگی شهری و صنعتی، با آرامش در این استان سپری کنند.

وجود ییلاقات و کوهستان های زیبا همراه با دریاچه های ابر در دل کوهها، جنگل های پوشیده از درختان بلوط و هیرکانی و رنگارنگ که قدمتی چند هزار ساله دارند، ساحل‌های آرام و دلنشین که برای هم آبتنی و هم آفتاب گرفتن مناسب می باشند، در کنار آن وجود اقامتگاهها و خانه های روستایی که براساس معماری منحصر به فرد این منطقه طراحی و ساخته شده و از همه مهمتر غذاهای منتوع و خوشمزه گیلانی که جزو خلاق ترین خوراک های کل دنیا در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، محسوب می شوند، اینها از جمله مواردی هستند که مسافران را به این استان جذب کرده و تجربه سفر به یاد ماندنی را خاطره شان ثبت می نماید. پس پیشنهاد میکنیم به گیلان سفر کنید و در آغوش طبیعت زیبا و فرهنگ بی‌نظیر این منطقه، لحظاتی دل‌نشین را سپری نمایید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر درباره استان گیلان زیباترین استان شمال کشور صحبت کنیم.

جغرافیای استان گیلان

استان گيلان با مساحت چهارده هزار و هفتصد کيلومتر مربع، حدود 9/0 درصد از مساحت كل ایران را در بر گرفته است. این استان در 36 درجه تا 38 درجه عرض شمالی و 68 درجه تا 50 درجه طول شرقی از نصف النهار مبدا قرار گرفته است، همچنین مساحت آن آن از شمال غربی به جنوب شرقی، 235 کیلومتر و پهنای آن، از 20 تا 100 کیلومتر تغيير مى کند. این استان از شمال به دریای خزر از شرق به استان مازندران از جنوب به استان های زنجان و قزوین و از غرب به استان اردبيل متصل است. رشته کوه های البرز با ارتفاع متوسط 3000 متر، همانند ديواری در غرب و جنوب گیلان کشیده شده است. این استان بجز از راه منجیل، راه شوسه دیگری به فلات ایران ندارد. همچنین استان گیلان دارای 16 شهرستان، 52 شهر با جمعیتی تقریبا دو میلیون و پانصد هزار نفر می باشد. که یکی از پر جمعیت ترین استان های کشور می باشد.

کم ترین فاصله کوه تا دریای خزر در بخش حویق از شهرستان تالش – نزدیک به 3 کیلومتر و بيشترين فاصله آن از دريا – در امام زاده هاشم، مسير جاده رشت- قزوين است که حدود 50 کيلومتر می باشد. وجود رشته کوه البرز و جنگل های انبوه و بکر به مساحت 535 هزار هکتار در کنار آب های نیلگون دریای خزر به طول 270 کیلومتر از آستارا تا چابکسر می باشد که دارای جاذبه های گوناگون سیاحتی زیارتی، فرهنگی و تاریخی است.

بیشتر بخوانید :  سفر به زیباکنار و جاذبه های گردشگری آن

استان گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

تاریخ استان گیلان

نام گیلان برگرفته از کلمه گیل و به معنای سرزمین گیل است که از آن در اوستا به نام ” وارنا ” یاد شده است. بعدها «وارنا» به «وارنیک» و به مرور به گیلان تبدیل شد. گیلانی ها از قوم کادوسی ها به شمار می روند و این منطقه مرکز باستانی اقوام و تیره های مختلفی است که مشهورترین آنها دو قوم گیل و دیلم اند. این دو قبیله مهم و تاریخی در منطقه‌ی شمال ایران، در طول تاریخ در بحث تجارت و فرهنگ و تاریخ بسیار تأثیرگذار و موثر بوده‌اند.

قبیله دیلم

قبیله دیلم یکی از قبایل باستانی ایران است که در منطقه‌ای به نام دیلمان، در جنوب دریای خزر واقع بوده‌اند. زبان آنها نیز به نام دیلمی شناخته می‌شود که یکی از زبان‌های ایرانی باستانی بوده و البته از زبان‌های مرده محسوب می‌شود. دیلمیان در دوران باستان به عنوان مردمی کوهستانی و ماهر در جنگ و سرکوب غارتگران شناخته می‌شدند. آنها در تاریخ ایران دوران باستانی تأثیرگذار بوده و به عنوان مهاجران و تاجران فعال در مناطق مختلف شناخته می‌شوند.

قبیله گیل

قبیله گیل نیز یکی دیگر از قبایل باستانی ایران است که در منطقه‌ای به نام گیلان واقع بوده‌اند. آنها اغلب به عنوان یکی از اقوام دریایی معروف بودند و فعالیت‌های تجاری و دریایی زیادی داشتند. زبان آنها نیز به نام گیلکی شناخته می‌شود که از زبان‌های ایرانی و در حال حاضر نیز در برخی نواحی استان گیلان صحبت می‌شود. قبیله گیل با تأثیرات فرهنگی و تجاری خود، به تاریخچه و فرهنگ منحصر به فرد استان گیلان رنگ و بویی داده‌اند.

هر دو این قبایل با تاریخچه‌هایی پربار و تأثیرگذار در فرهنگ و تاریخ ایران، به گونه‌ای جذاب و مهم در پیوندن تاریخ و فرهنگ مناطق شمالی ایران با یکدیگر نقش داشته‌اند.

زبان گیلکی زبان بیشتر ساکنان گیلان است که گویشی از زبان پارسی است. مردم در نواحی غربی و شمال غربی استان بخش تالش نشین،گویش تالشی دارند در جنوب گیلان به ویژه درمنطقه رودبار که کردنشین است به لهجه کردی و لری و در ناحیه های دیلم نشین شهرستان رودبار در کنار فارسی، با گویش دیلمی نیز صحبت می کنند.

استان گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

آب و هوای استان گیلان

از نظر آب و هوا، استان گیلان دارای آب و هوای معتدل و اقلیم آن استوایی و مرطوب است. تأثیرات دریای خزر و کوه‌های البرز باعث شده تا در این منطقه تابستان‌ها معتدل و گرم و زمستان‌ها مرطوب و بارانی باشد. دمای متوسط در تابستان حدود 25-30 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 5-10 درجه سانتی‌گراد می باشد.

وجود این اقلیم مرطوب و زمین‌های حاصلخیز آن باعث شده که استان گیلان به عنوان یکی از مراکز کشاورزی و باغداری مهم در ایران تبدیل شود. همچنین، زیبایی طبیعی غنی این منطقه، جلوه‌هایی فراوانی از تنوع زیستی و مناظر طبیعی زیبا از جمله جنگل‌های بلند و پوشیده از گیاهان، رودخانه‌ها، و دریاچه‌ها به گردشگران فرصتی بی‌نظیر را برای اکتشاف و لذت بردن از طبیعت میدهد.

سوغات استان گیلان

استان گیلان با تنوع فرهنگی، طبیعی و آب و هوایی خود، انواعی از سوغات‌ها و محصولات محلی فراوانی را ارائه می‌دهد که معروف‌ترین سوغات‌های این استان عبارتند از: برنج، چای ، خشکبارهایی مانند فندق، بادام، و گردو، توتون، ابریشم، زیتون، خاویار، قالی، گلیم، سفال و کاشی‌های هنری دستی، حصير، بامبو، مروارید، ابریشم، چرم نیز از جاذبه‌های فرهنگی و هنری استان گیلان هستند که گردشگران معمولاً به دنبال آنها می‌گردند.

بیشتر بخوانید :  روستاها و بازارهای سنتی گیلان

استان گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

این تنوع در سوغات‌ها و محصولات محلی گیلان، یکی از جذابیت‌های این استان برای گردشگران و مسافران است و همواره برای خرید و یادگیری بیشتر درباره فرهنگ و زندگی مردمان محلی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نقاط گردشگری استان گیلان

استان گیلان دارای شهرها و نقاط توریستی متعددی است که هر یک از آنها جذابیت‌های خاص خود را دارند و مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند. ما در بخش نقشه گردشگری گیلان از سایت ایتاویلا بطور کامل به آن پرداخته ایم. اما برخی از شهرها و نقاط توریستی مهم استان گیلان عبارتند از:

رشت

پایتخت استان گیلان و شهری با طبیعت زیبا و فرهنگ پربار است. موزه‌ها، باغ‌های عمومی، و بازارهای سنتی علی الخصوص پیاده راه فرهنگی شهر رشت (شهرداری) از جاذبه‌های این شهر هستند.

لاهیجان

شهری با معماری زیبا، بازارهای سنتی مشهور است. همچنین، پارک لاهیجان، شیطان کوه، تالاب سوستان و طبیعت بکر و زیبا در دل کوههای شرق گیلان را در بر دارد.

رودسر

با سواحل زیبا، بناهای تاریخی و جنگل‌های دیدنی، رودسر یکی از شهرهای توریستی استان گیلان است که هر ساله گردشگران زیادی در نقطه نقطه ی این شهر توریستی و مناطق گردشگری اطراف آن دیدن می نمایند.

رودبار

شهری با معماری قدیمی و بناهای تاریخی مانند قلعه رودبار (تپه مارلیک) و طبیعت کوهستانی بکر از جمله بام رودبار (قله درفک رودبار) که جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.

انزلی

سواحل زیبا و تفریحگاه‌های متعدد و منطقه آزاد انزلی یکی از محبوب‌ترین شهرهای ساحلی گیلان می باشد.

فومن

شهری با معماری سنتی زیبا و جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل‌های هیرکانی، رودخانه های پر آب در دل جنگلها و همچنین بنای تاریخی قلعه رودخان و شهر پله کانی ماسوله باعث شده تا فومن یکی از مهمترین مقاصد دیدنی استان گیلان باشد.

استان گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

ماسال

دومین بام گیلان با نام ماسال که در سمت غرب استان گیلان و در امتداد آن شهر تالش واقع شده است. یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان گیلان است که در هر فصلی از سال گردشگران خاص خود را دارد.

این شهرها و نقاط توریستی تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های استان گیلان هستند و هر کدام از این شهرها دارای جذابیت‌های منحصر به فردی برای جذب گردشگران هستند.

کلام آخر

در کلام آخر باید بگوییم که گیلان با تاریخچه غنی، طبیعت زیبا، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی فراوان، و مردمان مهمان‌نواز و مهربان، یکی از استان های گردشگری در شمال ایران است. از جنگل‌های هیرکانی گرفته تا سواحل ساحلی آن، از شهرهای تاریخی تا مقاصد تفریحی گردشگری همواره مورد استقبال مسافران بوده است. شما میتوانید با آشنایی با فرهنگ و زندگی مردمان محلی، تجربه‌ی یک سفر فراموش‌نشدنی را در این استان به خود اختصاص دهید. پس به گیلان سفر کنید و در آغوش طبیعت بکر و فرهنگ پربار این ناحیه، لحظاتی زیبا را برای خود و همراهانتان بسازید.

در ضمن شما میتوانید در این منطقه از گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در گیلان و خرید زمین در گیلان و همچنین خرید آپارتمان در گیلان کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید.

گیلان روی نقشه


هواشناسی گیلان

loader-image
۸:۲۴ ب.ظ, ارد ۱۵, ۱۴۰۳
temperature icon 18°C
پوشیده از ابر
Humidity Humidity: 72 %
Wind Wind: 11 Km/h
Sunrise Sunrise: 5:13 am
Sunset Sunset: 7:03 pm
5/5 - (11 امتیاز)