شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

گردشگری , استان گیلان , بلاگ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1,287

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

نام گذاری شهر رشت

نام رشت ترکیبی از دو پاره واژه «رش» و «ت» است. «رش» به معنی باران نم نم در زبان پهلوی (زبان ساسانی) است و «ت» پسوند مکان در همین زبان است و در نتیجه رشت به معنی جایی است که در آن باران نم نم می بارد. به گمانی دیگر، تلفظ دقیق نام رشت بوده که آن نیز از بن ریسیدن گرفته شده است و دلیل این نام گذاری این بوده که این شهر در تولید رشته های ابریشمی معروف بوده است.

همچنین گفته می شود در ابتدا رشت به صورت روستایی بزرگ میان یک فضای جنگلی بوده و از آبادی های کهن ایران به شمار می رفته که نامش در کتاب حدود العالم در سال 372 هجری آمده است. درباره ی نام رشت نظرات دیگری هم وجود دارد. به اعتقاد علی اکبر دهخدا چون ساخت اصلی شهر در سال 900 هجری بوده و کلمه رشت به حروف ابجد 900 است، این نام را انتخاب کرده اند.

موقعیت مکانی رشت

این شهر زیبا و خوش آب و هوا از شمال به دریای خزر و بندر انزلی، از جنوب به رودبار، از شرق به سیاهکل و آستانه اشرفیه و از غرب به شهرهای فومن صومعه سرا و شفت منتهی می شود. شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان تقریبا در مركز جلگه گیلان، در وسیع ترین بخش دلتای رودخانه سفید رود و در 330 کیلومتری شمال غربی تهران و در انتهای راه کناره اصلی دریای خزر و در مسیر راه اصلی قزوین به بندر انزلی واقع شده است.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

سیاهرود و گوهر رودبار و زرجوب از شرق و غرب شهر روانند و سرانجام به مرداب انزلی می ریزند. رشت با مساحت 1251/603 کیلومتر مربع و حدود یک میلیون نفر جمعیت، شامل شش بخش: مرکزی، خمام، خشکبيجار، سنگر، کوچصفهان و لشت نشاء و 18 دهستان و 296 آبادی، که 294 آبادی آن دارای سکنه و دو آبادی آن خالی از سکنه است. مردمش آریایی نژاد و به زبان فارسی و گویش گیلکی سخن می گویند؛ در این شهر عده ای ارامنی و یهودی هم اقامت دارند. در گذشته تعدادی یونانی نیز به سبب رونق تجارت نخ نوغان و نوغانداران به گیلان کشانده شده بودند که اکنون کسی از آنها باقی نمانده است. ارامنه، کلیسا هم در اینجا دارند و در گذشته بیشتر صاحب مدرسه و سالن تثاتر بودند. این شهر از قدیم الایام، آباد و مسکونی بوده و ساکنان اصلی آن را گیلک ها تشکیل می دهند. در منابع تاریخی آمده که رشت به احتمال زیاد، قبل از اسلام و در زمان ساسانیان هم وجود داشته است.

در دوران صفويه مركز گیلان از فومن به رشت منتقل گشت؛ همين امر موجب افزایش اهمیت بیش از پیش این شهر شد. شهر رشت در قدیم، تنها راه ارتباطی و بازرگانی ایران از طریق بندرانزلی به اروپا به شمار می آمد. از زمان شاه عباس دوم تا اواخر حکومت قاجاریه، رشت مرکز تجاری بزرگی بود و کاروان هایی در این شهر برای خرید ابریشم توقف و کالاهای خود را از این طريق به بنادر دریای مديترانه می رساندند.

بیشتر بخوانید :  تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

اقتصاد رشت

یکی از اصلی ترین بخش اقتصادی رشت در حوزه ی گردشگری می باشد، برای نمونه محصولات خوراکی سنتی ، صنایع دستی و سنتی دست ساز و … میتوان اشاره نمود که در اختیار گردشگران قرار می دهند. یا اینکه با اجاره املاک خود به گردشگران و همچنین ارائه خدمات همجون رستوران ها، کافه ها، اقامتگاههای بومگردی و تورهای گردشگری برای مسافران از جمله امرار و معاش اغلب ساکنان شهر رشت می باشد. به گونه ای که نشان می دهد صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد شهر رشت ایفا می‌کند. ساكنان شهرهای مجاور این شهر عمدتا به مشاغل خدماتی، تجاری و صنعتی مشغول اند و شالیکاری ( کشت برنج ) نیز از عمده فعالیتهای روستاییان این خطه است.که از مستعدترین مناطق استان و کل کشور محسوب می شود. همچنین در حوزه ی پرورش ماهی و طیور، چای و وجود کارخانجات فولاد و چوب و …نیز مردمان این خطه ی زیبا در حال فعالیت هستند.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

آب و هوای رشت

در چند سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی سراسر دنیا، آب و هوای این شهر نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده و در فصل بهار که معمولا باران های بهاری مداومی داشت، در حال حاضر از شدت بارش ها کم شده و معمولا هوای شهر مطبوع و معتدل می باشد. در فصل تابستان آب و هوای شهر به دلیل نزدیک بودن به دریا شرجی و گرم است. در فصل پاییز نیز هوا خنک تر و در عین حال باران های دلپذیر، گاه و بیگاهی می بارد. در فصل زمستان هم دمای هوا کاهش پیدا کرده و در کنار بارش های باران،بارش های برف را نیز شاهد خواهید بود.

مکان های دیدنی رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، معروف به سردار جنگل در جنوب شهر در محله ی سلیمان داراب واقع شده است. همچنین موزه ی میرزا کوچک خان جنگلی که در واقع خانه ی پدری آن است برای دیدن مسافران و گردشگران آماده شده، تا اندکی از تاریخ گذشته گیلان و مردمان غیور آن را شاهد باشند.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

موزه (خانه روستایی) میرزا کوچک خان واقع در مرکز شهر، سبزه میدان واقع شده است که گردشگران میتوانند بعد از دیدن آن در پارک سبزه میدان اندکی استراحت کرده و بعد از خوردن بستنی های خوشمزه و غذاهای فست فودی فوق العاده در اطراف این پارک به گردش خود در این شهر بپردازند. مسجد حاج صمدخان، مسجد صفی (مربوط به قرن نهم) منسوب به صفی میرزا پسر شاه عباس صفوی است که یک فضای زیبا و معماری درخشانی دارد.

گنجینه رشت مجموعه شهرداری یا همان پیاده راه فرهنگی که کمتر کسی است که این قسمت از شهر را ندیده باشد، از فضای سبز زیبای آن گرفته تا فستیوال های مهمی که هر ساله در آن برگزار می شود، این پیاده راه فرهنگی تعبیه شده تا بتوانید در آن قدم بزنید و مشغول بازی باشید و هم از لذیذترین کباب ها که توسط گاری های موجود در سرتاسر این مکان قرار دارند نهایت لذت را در کنار خانواده خود ببرید.

بیشتر بخوانید :  روستای داماش زمردی در استان گیلان

پارک قدس (باغ محتشم) که آرامگاه شاعر بزرگ هوشنگ ابتهاج که آن را با نام مستعار “سایه”می شناسید قرار دارد. در داخل باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی نیز واقع شده است که معماری جذاب آن هر ببیننده را مبهوت خود می کند. پارک ملت نیز از جمله پارک هایی است که داخل آن کافی شاپ بسیار زیبایی قرار دارد که میتوان از آن استفاده کرد. همچنین در این پارک مکانی تعبیه شده تا مسافران بتوانند برای استراحت در آن چادر به پا کنند. در اطراف شهر رشت نیز مجتمع فرهنگی-تفریحی شهر شادی، و کمی آنطرف تر شهر بازی سرپوشده نیز واقع شده است که میتوانید برای بازی به آنجا سر بزنید.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

بقعه ی امامزاده هاشم نیز در کیلومتر 30 جاده رشت – تهران واقع شده که هم فضای تفریحی و هم زیارتی دارد، همچنین پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی رشت، بوستان مفاخر، پارک جنگلی سراوان، موزه ی میراث روستایی گیلان، بقعه امامزاده هاشم، سد خاکی سقالکسار، سد شهر بیجار، سد سنگر، تالاب زیبای عینک، از دیگر مکان های دیدنی، تاریخی و زیارتی این شهر به شمار می روند.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که برای اسکان مسافران در داخل شهر رشت اقامتگاهها، هتل ها، سوییت ها و خانه های بسیاری نیز وجود دارد که مسافران میتوانند از آنها استفاده کرده و دغدغه ی اطراق کردن نداشته باشند.

کلام آخر

در کلام آخر باید بگوییم که این شهر به عنوان یک شهر خلاق خوراکی در کتاب گینس به ثبت جهانی رسیده است، و یک مکان بسیار زیبا برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. دیدن این شهر زیبا خالی از لطف نیست. پس حتما به اینجا بیایید و از مکانهای گفته شده و در راس آن بازار بزرگ رشت، که پر است از ماهی ها، میوه ها و سبزیجات تازه و محلی و همچنین کافه های زیبایی که هم غذاهای محلی و هم چای و قهوه دارند سر بزنید، تا بتوانید اندکی استراحت کرده و هم یک غذای اصیل گیلانی را میل نمایید.

شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

رشت شهر همیشه بیدار همواره آماده پذیرش گردشگران خوش ذوق و محترم می باشد. امیدواریم بهترین ساعت ها و بهترین روزها را در این شهر زیبا سپری نمایید و یک خاطره خوب و به یادماندنی را در کنار خانواده و دوستانتان به یادگار داشته باشید.

در ضمن شما میتوانید در استان گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در رشت و خرید زمین در رشت و همچنین خرید آپارتمان در رشت کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به این استان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید.

رشت روی نقشه


هواشناسی رشت

loader-image
,
temperature icon
Humidity Humidity:
Wind Wind:
Sunrise Sunrise:
Sunset Sunset:

 

5/5 - (11 امتیاز)