منطقه آزاد انزلی را بیشتر بشناسیم

گردشگری , بلاگ ۱۱ دی ۱۴۰۱ 2,967

منطقه آزاد انزلی و نقش آن در حوزه تجارت با سایر مناطق آزاد کشور چندین تفاوت اساسی دارد که از همه مهم تر نزدیکی به بازار تولیدی ایران و مجاورت آن با بازار مصرف کشورهای CIS و شمال اروپاست ، راه گذر شمال – جنوب از منطقه آزاد انزلی عبور می‌کند ، راه‌آهن به زودی به مرکز استان و در پی آن منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد ، گردشگری در این منطقه قابلیت های فراوانی دارد .

منطقه آزاد انزلی و نقش آن در حوزه تجارت

منطقه آزاد انزلی می‌تواند برای استان‌هایی که در مجاورت آن هستند بهترین پایلوت برای صادرات باشد ، حتی محصولات مناطقی چون استانهای اردبیل ، زنجان ، همدان ، قزوین ، کرج ، تهران ، مازندران ، خراسان ، گلستان ، آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و خیلی از استان‌هایی که حداکثر فاصله ۱۰ ساعته با منطقه آزاد انزلی دارند ، قادرند از این مسیر فعالیت‌های تجاری انجام دهند .

نکته دیگر اینکه روش کسب و کار برای فعالیت‌های خرد و کوچک در حال تغییر است . منطقه آزاد انزلی می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر کسب و کارهای خرد و کوچک شهر و استان گیلان داشته باشد . منطقه آزاد انزلی سعی دارد تا تاثیر مثبی داشته باشد ، با تسهیل در قوانین و مقررات می توان موانع تاثیرات مثبت بر روی کسب و کار منطقه را از میان برداشت . شکل گیری منطقه گردشگری در نوار ساحلی بندر انزلی و زیباکنار ایجاد شهرک صنعتی در غرب شهر انزلی سرمایه گذاری و اشتغال به همراه دارد .

فعالیت‌های انجمن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران منطقه آزاد انزلی

انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد با حمایت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی در این منطقه سرمایه‌گذاری هایی کرده است . ایجاد همبستگی بین فعالان اقتصادی و ایجاد تمرکز در ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فردی و سازمانی آنان برای رشد و توسعه فعالیت در این منطقه‌ ، همکاری با سازمان منطقه آزاد جهت رفع مشکلات احتمالی و شناخت دقیق تر از خواسته‌ها و نیازهای سرمایه‌گذاران ، برقراری ارتباط فنی و قانونی با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی خارج از منطقه آزاد انزلی برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی با قوانین فعلی و یا عدم شناخت کافی از شرایط مناطق آزاد از سوی این دستگاه‌ها ، از مهم‌ترین اهداف ایجاد انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بوده است جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در تمامی حوزه‌ها، فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم و مناسب و نیز حمایت‌های مدیران ارشد کشور برای انجام این فعالیت‌ها و نیز ثبات مدیریت در این منطقه از سویی ، و از سوی دیگر معرفی مناسب منطقه آزاد انزلی در عرصه ملی و بین‌المللی ، باعث جذب سرمایه‌گذاران زیادی به منطقه آزاد انزلی و همچنین در محدوده ی آن یعنی زیباکنار شد ، در نتیجه منطقه آزاد اکنون به عنوان بزرگترین کارگاه عمرانی استان و جذابترین محل جذب گردشگران داخلی و بازار پر رونق کسب و کار تبدیل شده است .

بیشتر بخوانید :  ممنوع شدن نوشتن قولنامه در بنگاه های املاک

منطقه آزاد انزلی و نقش آن در حوزه تجارت

نقش منطقه آزاد انزلی در حوزه تجارت بین‌المللی کشورهای حوزه دریای خزر و CIS

حال باید بدانیم که منطقه آزاد انزلی و نقش آن در حوزه تجارت چگونه است ؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منطقه آزاد ، سرعت فعالیتها در آن است به گونه ای که قوانین تسهیل کننده ای در مناطق آزاد وجود دارد که کمک می‌ کند سرمایه‌گذاران برای حضور در منطقه انگیزه های قوی تری داشته باشند . سهولت در موضوعات مربوط به رفت و آمد ، معافیت‌های مالیاتی ، ورود تجهیزات و ماشین‌آلات ، تامین مواد اولیه ، صادرات کالا ، ارزش افزوده ناشی از تولید در مناطق آزاد به نسبت سایر مناطق ، معافیت مالیات ارزش افزوده صادراتی و خیلی از مشوق ‌های موجود دیگر در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید در مناطق آزاد برای انجام سرمایه گذاری بسیار مهم هستند .

با مقایسه منطقه آزاد انزلی با سایر مناطق آزاد ، به خوبی واضح است که در بین مناطق آزاد ایران تنها یک منطقه است که یک بازار بزرگ صادراتی حداقل ۳۰۰ میلیون نفری در مجاورت خود دارد و آن منطقه آزاد انزلی است . بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی کشورهای حوزه CIS را می توان از ایران تامین کرد و در این زنجیره تامین ، منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان اولین حلقه این صادرات باشد ضمن اینکه انزلی تنها منطقه آزاد در شمال کشور است که با کشور آذربایجان مرز زمینی دارد و از آنجا به روسیه و گرجستان دسترسی آسان دارد .

در این راستا میتوان از منطقه آزاد انزلی با کشتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بنادر مهم دریای خزر دسترسی یافت . این منطقه در حوزه صادرات مجدد نیز میتواند بسیار موفق عمل کند . فرودگاه رشت در ۱۵ دقیقه‌‌ای منطقه قرار دارد و اگر فرودگاه هم جزو منطقه آزاد انزلی قرار گیرد و شرکت‌های هواپیمایی داخلی و یا خارجی خط کارگو در این فرودگاه دایر کنند ، تمامی محصولات تولیدی استان به سرعت و سهولت می‌توانند صادر شوند. محصولات بسیار زیادی از مواد غذایی تا گل و گیاه و سیفی‌جات تا محصولات صنعتی در استان گیلان تولید می شوند که می توان آنها را به کشورهای هدف صادر کرد .

حمل کالا از کریدور بین المللی چین – قزاقستان – ایران از مسیر منطقه آزاد انزلی

در ادامه روند فعالیت کریدور چین قزاقستان ایران ، کشتی های تجاری حامل کالا از این مسیر بین المللی به صورت همزمان وارد مجتمع بندری کاسپین شدند . این کریدور از کشور چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین – قزاقستان به بندر اکتائو در این کشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر کاسپین متصل می شود . مزیت اصلی این کریدور ، کاهش مسافت ، زمان و هزینه حمل و نقل کالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد ، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران است . در این خصوص با درنظر گرفتن سرمایه گذاری کلان چینی ها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید ، شرایط جدید بین المللی کشور ، نقش این راه گذر در توسعه مبادلات تجاری کشور و ترانزیت کالای کشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه روز به روز افزایش خواهد یافت .

بیشتر بخوانید :  آبشار میلاش رودسر و جاذبه های دیدنی آن

از سوی دیگر انتقال کالا در مسیر کریدور جدید چین و ایران ، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همکاری مشترک منعقده بین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با اتاق بازرگانی چین برای همکاری بخش خصوصی و مدیران بنادر و راه آهن کشور قزاقستان و نشست های تخصصی مدیران ارشد این سازمان با مقامات رسمی کشور چین و قزاقستان برای فعالسازی این کریدور مهم ترانزیتی است.

منطقه آزاد انزلی و نقش آن در حوزه تجارت

مسیر ترانزیتی چین (اروم چی) ، قزاقستان (بندر آکتائو) ، ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای نوین و ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی ، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر با پهلو گیری نخستین کشتی‌تجاری در این مسیر در مجتمع بندری کاسپین به صورت رسمی شروع به کار کرده است .

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان که در نزدیکی منطقه آزاد انزلی به شمار می آید با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در انزلی و به عبارتی خرید ویلا در شمال کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


4.8/5 - (6 امتیاز)