تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

گردشگری , بلاگ ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ 3,015

تالاب‌ها را می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های کشورمان ایران معرفی کرد که اغلب در شمال کشور و در استان زیبای گیلان قابل ‌مشاهده‌اند . تالاب‌ها محیط‌هایی میان آب و خشکی هستند که در برخی از فصول سال پر آب و در برخی اوقات دیگر خشک می‌باشند . اما خوشبختانه تالاب سوستان لاهیجان به عنوان یکی از تالاب‌های زیبای خطه شمال کشور ، که سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران است ، همیشه پر آب می‌باشد . قرار گرفتن در منطقه‌ای باران‌خیز موجب شده تا این تالاب کمتر روزی با خطر خشک‌سالی مواجه شود . تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان بیشتر بدانید.

تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

تالاب سوستان لاهیجان

شاید همه ما بلافاصله بعد از شنیدن نام لاهیجان ، به یاد کلوچه‌های خوشمزه و کوکی‌های تازه و دلپذیر این شهر بیفتیم . اما این موضوع تنها بخشی از جاذبه‌های سفر شما به این شهر خواهد بود. دیدن جاذبه‌های طبیعی لاهیجان همراه با تجربه طعم غذاها و شیرینی‌های محلی ، سفری فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد . لاهیجان از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان به شمار می‌آید و حتی در زمان اشکانیان ، در ۶ کیلومتری این شهر ، دژی با نام کهندژ وجود داشته است . همین مسئله نشان از اصالت و قدمت این شهر پر باران و زیبا دارد.

این شهر از شمال به دریای خزر ، از جنوب به دیلمان ، از غرب به زیباکنار و رشت ، از جنوب غربی به سیاهکل و از شرق به لنگرود ختم می‌شود . تمامی شهرهای اطراف لاهیجان نیز دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده و شما می‌توانید با سفر به این خطه زیبا ، همزمان از زیبایی‌های نقاط مختلف گیلان بهره ببرید. بهتر است برای بازدید از تمامی آثار زیبای لاهیجان و شهرهای اطراف آن ، بهتر است در گیلان محلی برای اقامت داشته باشید تا بتوانید تمام زیبایی های آن را با فرصت و بدون دغدغه بگردید و از موهبت های طبیعی خداوند نهایت لذت را ببرید.

جاذبه‌های لاهیجان

لاهیجان را می‌توان به عنوان عروس گیلان نیز معرفی کرد . زیبایی‌های بی حدوحصر این شهر زیبا ، چشمان شما را خیره خواهند کرد. دیدن جاذبه‌های طبیعی این شهر ، از جمله تالاب سوستان ، هرگز از یاد شما نخواهد رفت. این شهر به سرزمین چای معطر و شهر بهارنارنج نیز شهرت دارد. در زیر به معرفی برخی از جاذبه‌های شهر لاهیجان خواهیم پرداخت:

بیشتر بخوانید :  اکوتوریسم یا بوم گردی در گیلان

مسجد اکبریه

این مسجد مربوط به سال ۱۲۳۹ هجری قمری بوده و به دستور فتحعلی شاه بنا شده است.

تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

آرامگاه کاشف السلطنه (موزه تاریخ چای)

این بنا آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو از رجال بلندمرتبه عهد قاجاریه است و به دلیل آوردن ادوات مشت چای به ایران ، مقبره او تبدیل به موزه تاریخی چای شده است.

پل خشتی لاهیجان

این پل در اوایل دوران قاجاریه ساخته و در سال ۱۲۷۱ ه.ق بازسازی‌شده است.

حمام گلشن

این بنا در زمان فتحعلی شاه بنا شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی لاهیجان است.

مسجد جامع

این مسجد زیبا در دوران حکومت کیانیان و در سال ۸۹۳ ه.ق بنا شده است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

در سال ۸۹۲ ه.ق به دستور سلطان حیدری صفوی ، بقعه مذکور بر روی مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی احداث شد.

کوه و آبشار شیطان کوه

این کوه در شرق لاهیجان قرار داشته و از زیبایی خاصی برخوردار است.

تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

تله‌کابین لاهیجان

این تله‌کابین که به تله‌کابین احرار نیز معروف است در سال ۱۳۸۴ تأسیس ‌شده و روزانه میزبان حدود ۱۰۰۰ نفر از گردشگران است.

تالاب سوستان لاهیجان زیبای بی‌رقیب

تالاب سوستان لاهیجان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان ، در روستایی به همین نام ، از توابع دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان واقع‌شده است . به دلیل نزدیکی با روستای سوستان نیز به همین نام معروف شده است . فاصله روستای سوستان تا لاهیجان ۵ کیلومتر و تا رشت حدود ۴۹ کیلومتر و تا زیباکنار حدود ۴۰ کیلومتر است . به همین دلیل نیز از موقعیت خوبی برای بازدید برخوردار است . در صورت سفر به شهر زیبای رشت و یا زیباکنار می‌توانید بازدید از این تالاب شگفت‌انگیز را در برنامه خود قرار دهید.

وصف زیبایی‌های تالاب سوستان لاهیجان

تالاب سوستان لاهیجان از جمله تالاب‌های با آب شیرینی است که در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های فراوان ، پر آب بوده و در فصل تابستان نیز از میزان آب آن کم می‌شود اما خشک نمی‌گردد . در اطراف تالاب سوستان لاهیجان ، نیزارهای زیبایی وجود دارد که گویی از آن حفاظت می‌کنند . زیبایی تالاب سوستان لاهیجان زمانی تکمیل می‌شود که در داخل و کناره‌های آن گیاهان مردابی و درختان جنگلی برویند . آب‌وهوای مناسب و همچنین پر آب بودن تالاب موجب شده است تا جانوران و پرندگان زیادی در تالاب سوستان لاهیجان زندگی کنند . دسترسی آسان به این منطقه و همچنین مسیری بسیار زیبا که شما را به این خطه می‌رساند ، همگی در جذب گردشگر مفید فایده بوده‌اند . تالاب سوستان لاهیجان به دلیل زیبایی‌های خاص خود و دارا بودن از آب‌وهوای بسیار مناسب ، به عنوان تفرجگاه بومیان منطقه نیز شناخته می‌شود . اگر قصد دیدن بهشت زمینی را دارید ، حتماً از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریور ، زمانی را برای سفر به این منطقه اختصاص دهید زیرا نیلوفرهای آبی که بر سطح تالاب سوستان لاهیجان ایجاد می‌شوند ، هوش از سر شما خواهند برد.

بیشتر بخوانید :  ییلاق سلانسر رودبار از جاذبه های گردشگری در گیلان

تالاب سوستان لاهیجان نیلوفرانه ای در دل استان گیلان

اوج زیبایی این نیلوفرهای چشم‌نواز ، مرداد و شهریور است . پسته دریایی نیز از دیگر گیاهانی است که در کنار گیاه نیلوفر موجب زیبایی هر چه بیشتر این تالاب شده است . وجود این گیاه در منطقه به دلیل خواص دارویی خود ، تالاب سوستان را به عنوان تالابی با کارکرد صنعتی نیز معرفی کرده است.

بررسی اقتصاد بومیان منطقه

لاهیجان به عنوان یکی از پرمسافر‌ترین شهرهای ایران ، بخش عمده‌ای از اقتصاد خود را مدیون گردشگران است . کشت چای ، انواع گیاهان دارویی ، برنج و دیگر محصولات در کنار فروش انواع شیرینی‌های محلی و فروش بهارنارنج از جمله فعالیت‌های اقتصادی مردمان این منطقه است.

تولید کرم ابریشم نیز از دیگر تخصص‌های بومیان منطقه است . متأسفانه نسل‌های جدید علاقه‌مند به ارائه خدمات به مسافران از جمله ایجاد قلیان سرا ، قهوه‌خانه ، رستوران ، اجاره اتاق و دکه می‌باشند و کمتر کسی به فعالیت در مزارع چای مشغول است . همین موضوع تا حد زیادی جلوه چای‌کاری در این شهر را کمرنگ کرده است.

بررسی جاذبه منطقه

یکی از مواردی که برای طبیعت دوستان بسیار جذاب است ، امکان ماهیگیری در این تالاب زیبا می‌باشد . سکوت و آرامش خاصی که در این خطه حکم‌فرما است ، می‌تواند شما را از دغدغه‌های موجود ناشی از زندگی صنعتی و شهرنشینی رها کرده و لحظاتی مملو از حس زندگی و آرامش را به شما هدیه دهد . وجود آبزیان متنوع در این تالاب ، می‌تواند شما را سرگرم نماید. اگر کمی خوش‌شانس باشید می‌توانید با صید ماهی در تالاب سوستان ، هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

 

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در لاهیجان و خرید زمین در لاهیجان کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (8 امتیاز)