روستای داماش زمردی در استان گیلان

گردشگری , بلاگ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ 2,947

روستای داماش گیلان ، یکی از زیباترین روستاهای ایران ، نگینی در دل استان زیبای گیلان است که همه ‌ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند . زیبایی‌های نهفته در این روستا ناب و چشم‌نواز ، موجب شده است تا به عنوان یکی از معروف‌ترین مکان‌های ایران شناخته شود . در این مقاله قصد داریم تا شما را با روستای داماش زمردی در استان گیلان تجربه ای متفاوت در ارتفاعات رشته کوه البرز آشنا سازیم . با ما همراه باشید .

روستای داماش زمردی در استان گیلان

روستای داماش زمردی در استان گیلان

روستای داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو در شهرستان رودبار است . روستای داماش در حد فاصل جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل قرار دارد . روستای داماش در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار و در ۱۳۰ کیلومتری رشت قرار گرفته است . ارتفاع روستای داماش از سطح دریا ۱۸۰۰ متر بوده و بیشتر جنبه ییلاقی دارد اما امروزه با وجود محبوبیت و شهرت فراوان ، تبدیل به مکانی دائمی برای سکونت شده است .

اقتصاد روستای داماش

قرارگیری روستای داماش در ارتفاعات رشته‌کوه البرز موجب شده است تا این روستا دارای منظره طبیعی عالی و همچنین آب ‌و هوای بسیار مناسب باشد . قرار گرفتن در این منطقه جغرافیایی یکی از عمده دلایل فعالیت مردمان بومی این خطه به دامداری ، باغداری و ارائه خدمات است . زیرا به دلیل وجود شیب و نبود زمین‌های هموار امکان کشاورزی در این منطقه وجود ندارد .

پوشش محلی روستای داماش

بسیاری از مردم شریف روستای داماش ، هم‌اکنون نیز از لباس‌ های بومی و محلی خود استفاده می‌نمایند . استفاده از زبان محلی که زبان تاتی است ، نشان از اهمیت فرهنگ بومی در نزد مردمان این منطقه دارد . پوشیدن لباس محلی به‌خصوص در مراسم ها و جشن‌های روستا مانند جشن عروسی و برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی مخصوصاً جشنواره گل سوسن چلچراغ عمومیت بیشتری دارد . جوراب و گلیم از جمله لباس‌هایی هستند که نزد مردمان این منطقه دارای اهمیت زیادی‌ اند .

روستای داماش زمردی در استان گیلان

در توضیح گل سوسن چلچراغ باید گفت که این گل یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای داماش به حساب می‌آید . این گل برای اولین بار توسط محققی به نام لدربوری کشف‌شده و در سال ۱۳۵۴ نیز توسط اداره کل محیط ‌زیست استان ، به عنوان اثر ملی ثبت شد . بهره ‌برداری از این گل زیبا که بسیار نادر و کمیاب نیز می ‌باشد ، تنها با مجوز رسمی از دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط‌ زیست کشور امکان‌پذیر خواهد بود . این گل تنها در ۲ نقطه از جهان می‌روید . یکی از این مناطق در اطراف روستای داماش قرار دارد و دیگری نیز در منطقه لنکران کشور جمهوری آذربایجان میباشد.

بیشتر بخوانید :  دریاچه ویستان بره سر یکی از مناطق بکر و دیدنی گیلان

سابقه تاریخی لباس محلی استان گیلان و همچنین روستای داماش به اشیای کشف‌شده در چراغ علی تپه رستم‌آباد (مارلیک) برمی‌گردد . این یافته‌ها انواع تزئیناتی که بر روی دامن پیش‌ بند و پیراهن‌ های پر زرق‌ و برق و زیبای زنان گیلانی به‌کار رفته است را نشان داده‌اند . مردان نیز از جلیقه ، شلوار ، کت و چموش که نوعی کفش است برای پوشش خود استفاده می‌کنند . زیبایی‌های لباس مردمان این منطقه بر کسی پوشیده نیست و یکی از زیبایی‌های موجود در روستای داماش محسوب می‌شود .

روستای داماش زمردی در استان گیلان

غذاهای محلی روستای داماش

استان گیلان را می‌توان به عنوان استانی با تعداد زیادی غذای محلی معرفی کرد . وجود تنوع غذایی زیاد در این استان موجب شده‌اند تا حتی غذاهای طبخ شده نیز جز جاذبه‌های گردشگری قرار گیرند . روستای داماش نیز از این قاعده مستثنا نبوده و انواع غذاهای محلی این روستا ، خود موجب جذب گردشگر شده‌اند . ازجمله غذاهای محلی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : سیاه قاتق ، قیمه پلو ، انواع کباب ، ترشی تره ، باقالا قاتق ، ناز خاتون ، مرغ ترش

روستای داماش و دریاچه ی آن

برای بازدید از روستای داماش و دریاچه ی آن که به دریاچه یسان ( ویستان ) معروف است بهتر است که در فصل بهار به این منطقه سفر کنید . این دریاچه به عنوان معروف‌ترین جاذبه گردشگری داماش شناخته می‌شود . این دریاچه زیبا و شگفت‌انگیز بر اثر وقوع زلزله و به صورت کاملاً طبیعی در اعماق این منطقه و باگذشت زمان شکل‌گرفته است .

این مسئله خود یکی از عمده دلایل جذابیت این دریاچه و جذب توریست شده است . در فصول خاصی از سال نیز می‌توانید رویش گل سوسن چلچراغ که بسیار زیبا و چشم‌نواز است را در اطراف این دریاچه مشاهده نمایید . داماش به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و وجود مناطق سرسبز و همچنین رشته‌کوه البرز دارای دریاچه و چشمه‌های زیادی است . از این چشمه‌ها به عنوان منابع اصلی تولید آب ‌معدنی در کشور استفاده می‌شود . همین مسئله موجب ایجاد اشتغال و در نتیجه رونق اقتصاد در این منطقه شده است . داماش و چشمه ی آن یکی از مهم‌ترین مناطقی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

روستای داماش زمردی در استان گیلان

این چشمه در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد . چشمه آب‌ معدنی داماش دارای انواع املاح معدنی ازجمله کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم است . شاخه‌ای از آب این چشمه پاک و سالم به حوضچه‌ای در مرکز روستا هدایت می‌شود و در دسترس بومیان این منطقه قرار می‌گیرد. مابقی آب موجود در چشمه نیز توسط کارخانه آب‌معدنی بسته‌بندی و به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید :  ورزش های آبی و ساحلی در گیلان

آداب‌ و رسوم مردم روستای داماش

مردم روستای داماش نیز مانند دیگر مردمان این منطقه در زمان شادی و غم ، مراسم‌های مخصوص به خود را داشته و به رسوم قدیمی خود پایبندند . یکی از این آداب‌ و رسوم‌ ها جشنواره گل سوسن چلچراغ است که به دلیل کمیاب بودن این گیاه دارای اهمیت خاصی است . مردمان روستای داماش در این روز به‌خصوص با پوشیدن لباس‌های محلی و همچنین پذیرایی از مهمانان با غذاها و شیرینی‌ های محلی ، سعی در زنده نگاه ‌داشتن آداب ‌و رسوم خود دارند.

جاذبه‌های طبیعی داماش

داماش و چشمه ی آن تنها یکی از جاذبه‌های این روستای کوچک اما زیبا است . جنگل‌های سیاه رود رودبار یکی از زیباترین جنگل‌های موجود در ایران است که دارای طبیعتی بکر برای پیاده‌روی و استفاده از محیط می‌باشد . پیاده‌روی در دامنه‌های کوه البرز نیز می‌تواند برای هرکسی جذاب و مهیج باشد . بهره‌مندی از هوای پاک این منطقه ، مسئله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم ‌پوشی کرد.

روستای داماش زمردی در استان گیلان

متأسفانه وجود گردشگر علاوه بر مزایای زیاد ازجمله مزایای اقتصادی برای مردمان این روستا ، دارای آسیب‌هایی نیز بوده است . عدم توجه به حفظ محیط‌زیست و آسیب رساندن به آن موجب آسیب به اکوسیستم منطقه شده است . در صورتی که به این روستای زیبا سفر می‌کنید ، به یاد داشته باشید که شما تنها یک رهگذر هستید و حق لذت بردن از محیط را دارید . با آسیب نرساندن به محیط‌زیست ، زیبایی‌های این روستا را برای گردشگران بعدی حفظ کنیم . این نکته تنها به این مکان گردشگری معطوف نمیشود بلکه مناطق گردشگری بسیاری هستند از جمله : آبشار زمرد تالش ، جنگل نقله بر رستم آباد ، روستای صفرابسته ، لشت نشا و زیباکنار و … که باید در حین استفاده از آن  در حفظ و نگهداری آن نیز کوشا باشیم.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در رودبار و خرید زمین در رودبار کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (2 امتیاز)