روستاها و بازارهای سنتی گیلان

گردشگری , بلاگ ۱۷ دی ۱۴۰۱ 2,990

در این مطلب قصد داریم تا یکی از روستاها و بازارهای سنتی گیلان را به شما معرفی کنیم تا به راحتی بتوانید برای مسافرت خود برنامه ریزی کرده و سفر لذت بخشی را تجربه کنید . انتظار شما از یک خانه روستایی داشتن تعطیلات دلپذیر و گذراندن لحظاتی پر از آرامش در کنار همسایگان مهمان نواز بومی و همچنین محیطی پر از امنیت می باشد ؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی برای مسافرت و اقامت در این روستاها ضروری می باشد .

روستاها و بازارهای سنتی گیلان

روستاها و بازارهای سنتی گیلان

اگر بخواهیم از روستاها و بازارهای سنتی گیلان برایتان بگوییم ، انتخاب ما شهر لشت نشا است ، شهر لشت نشاء از توابع شهر رشت و در فاصله ۲۵ کیلومتری آن قرار دارد . معنی لغوی لشت به معنی خام حاصلخیز و نشاء به معنای کشت برنج می باشد . لشت نشاء شامل سه دهستان و ۵۲ روستا می باشد . دهستان های بخش لشت نشاء عبارت هستند از :

دهستان گفشه لشت نشاء

دهستان گفشه شامل روستاهای اجی بوزایه ، بالامحله گفشه ، پس بیجارگفشه ، جوریاب ، چافوچاه ، محله،چپک ناظمی محله ، چلیکدان ، شیخانگفشه ، علی بزایه ، لاله گفشه ، لیموچاه و میان محله گفشه ، اسطلک ، جوپشت ، چپک شفیع ، کنارسر اربابی میباشد . اگر قصد سفر به روستاهای گفشه را دارید از سمت جنوب غربی لشت نشاء خارج شده پس از طی مسافت ۵ کیلومتر به گفشه می رسید . پس از آن می توانید به هر یک از روستاهای دیدنی این دهستان سر بزنید .

دهستان جیرهنده لشت نشاء

این دهستان شامل روستاهای بسیار زیبا و سرسبزی می باشد که می توان به بلکده ، جیرهنده ، خشکرود ، ده مرد سرا کرد خیلولم ، لیچاه ، نوحدان ، نورود ،توچاه المان ، چالکش ، لاشه ، زهنده ، دهسر ، سالستان ، پیچاه، لسکو اشار ه کرد .

دهستان علی آباد زیبا کنار

از جمله روستاهای این دهستان اژده ابلوچ ، اژده اکیا ، تازه آباد ، جلیدان ، دوباج ، علی آباد ، فخر آباد ، ملکده و نوده ، امیلدان ، چالک شلات ، خشک اسطلخ ، شهمیرسرا ، چونچنان می باشد .

بیشتر بخوانید :  کوه درفک رودبار زیباترین قله در سرسبزترین استان کشور

روستاها و بازارهای سنتی در استان گیلان از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه به حساب می آید . تنوع بازارهای سنتی در منطقه زیباکنار بسیار زیاد است . این بازارها معمولاً هر هفته بر پا می شوند و مردم محلی و گردشگران بدون واسطه وسایل مورد نیاز خود را خریداری می کنند . این بازارها که انبوهی از کالاها و خوراکی های متنوع را عرضه می کنند صحنه ای دل انگیز و سرگرم کننده دارند . ساکنان محلی خود تولید کننده انواع محصولات غذایی و مصرفی و صنایع دستی و سنتی و محلی هستند .

بازارهای محلی به صورت های مختلفی برگزار می شوند . بعضی از این بازارها هر روزه و دائمی و بعضی به صورت هفتگی هستند . بازارهای دائمی از جمله مراکز پر جنب و جوش و شلوغ بوده و هر روزه از صبح تا بعد از غروب آفتاب پذیرای خریداران و بازدید کنندگان می باشند . این بازارها در خیلی از شهرهای دیگر گیلان از جمله رشت ، لاهیجان ، سیاهکل ، بندر انزلی ، فومن ، صومعه سرا و آستارا و دیگر شهرها نیز برقرار می باشد .

روستاها و بازارهای سنتی گیلان

بازارهای هفتگی نیز در روز معینی از هفته برگزار شده و در شهرهای شمال عموماً بازار گردانان اصلی این بازارها زنان محلی روستاها می باشند . پیشنهاد ما به شما اینست که اگر به شمال سفر کردید بازارهای زیبای آن را از دست ندهید . برگزاری این بازارچه ها در این مناطق از جذابیت بسیار بالایی برای شهرنشینانی که عادت به دیدن فروشگاه های پر زرق و برق دارند برخوردار است . عرضه کالاهای دامی و کشاورزی ، صنایع دستی در روزهای بازار سنتی مثلا روز پنج شنبه بازار در زیباکنار بیشتر از اینکه مورد توجه مردم محلی منطقه باشد ، مورد استقبال مردم شهر نشین و مسافران و گردشگران این منطقه می باشد .

از ورودی بازار که وارد می شوید بوی ماهی تازه و سیر و زنان و مردان محلی با لهجه زیبای گیلکی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد . و این مصداق بارز تمام بازارهای سنتی در استان گیلان است که هر کدام بر اساس منطقه و سبک و سیاق مردم روستاهای مجاور آن ، بازارهای رنگارنگ و چشم نوازی را در معرض عموم قرار میدهند .

بیشتر بخوانید :  غار آویشو ماسال غاری با قدمت ۷۵ میلیون سال در گیلان

اگر هوس یک پرس سبزی پلو با ماهی تازه کرده اید می توانید به جای پرداخت هزینه های گزاف رستوران سری به بازارهای محلی این مناطق بزنید و به راحتی به خرید ماهی های تازه صید شده به همراه سبزی های خوش بو تازه از باغ چیده شده بپردازید . اگر قصد هوس پرتقال و ازگیل و گلابی محلی کرده اید بازارهای سنتی منتظر قدوم پر مهرتان است .

روستاها و بازارهای سنتی گیلان

اگر خواهان سبزی های محلی تازه و منحصر به فرد گیلان هستید سری به بازارهای محلی بزنید و طعم واقعی ماهی شکم پر و مرغ ترش را به معنی واقعی کلمه بچشید . اگر قصد پختن فسنجان اردک یا غاز را دارید بهترین مکان یافتن پرندگان بازار محلی می باشد . زنان محلی با لباس های زیبای خود انواع مختلفی از رب انار و رب آلوچه و زیتون و انواع سبزی های محلی خشک شده برای خریداران این بازارها تهیه کرده و با قیمتی بسیار مقرون به صرفه عرضه می کنند .

شور و هیجانی که مردم در روستاها و بازارهای سنتی گیلان دارند خود روایت دیگری از زندگی است . فروشندگان یا همان اهالی روستاها از صبح خیلی زود بساط خود را پهن می کنند و هر کس زودتر بیاید جای بهتری را نصیب خود خواهد کرد . هر کس قصد دارد اجناس خود را به بهترین نحو برای بازدید کنندگان ارائه میدهد . قیمت اجناس در این بازارها بعضاً تا نصف مبلغ جاهای دیگر است و کیفیت اجناس بعضاً تا دو برابر بهتر می باشد . پس می توانید با خیال آسوده راهی بازار شوید و از خریدی دلچسب در بازارهای محلی لذت ببرید .

در انتها یادآور شویم شما میتوانید به کمک سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در استان گیلان کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


3/5 - (4 امتیاز)