غار آویشو ماسال غاری با قدمت ۷۵ میلیون سال در گیلان

گردشگری , بلاگ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ 3,029

استان سبز گیلان به دلیل دارا بودن تعداد زیادی کوه ، جنگل و دره که در جای‌جای این منطقه زیبا گسترده‌اند ، دارای غارهای زیبایی نیز می‌باشد . غارهایی که در دل کوه‌های سر به فلک کشیده البرز و در لابه‌لای درختان انبوه این منطقه به وجود آمده‌اند . غار آویشو ماسال غاری با قدمت ۷۵ میلیون سال در گیلان یکی از زیباترین غارهای گیلان که در شهرستان ماسال واقع‌ شده است که همواره میزبان تعداد زیادی از طبیعت دوستان است.

زیبایی‌های موجود در طبیعت گیلان ، موجب شده است تا بسیاری از افراد ، از راه‌های دور و نزدیک ، به این منطقه سفر کرده و از جاذبه‌های طبیعی این خطه بهره برند. گردشگران خارجی زیادی نیز پس از سفر به ایران ، بازدید از شهرهای متنوع گیلان را در برنامه خود جای می‌دهند . تا از این زیبایی های وصف ناشدنی نهایت لذت را ببرند.

غار آویشو ماسال غاری با قدمت ۷۵ میلیون سال در گیلان

ماسال زیباتر از زیبایی

ماسال ، شهری که در کنار کوه‌های زیبا و سبز تالش واقع‌شده است ، ماسال به معنای کنارکوه یا دارای کوه می‌باشد . این شهر زیبا در نزدیکی رودخانه خالکایی بوده و به همین دلیل نیز از آب‌ و هوای خوبی برخوردار می‌باشد . این شهر به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات ، مکان خوبی برای گردشگری افرادی است که علاقه‌مند به سکونت در خانه‌های چوبی و منطقه‌ای مه گرفته می‌باشند . آب‌ و هوای ماسال معتدل و مرطوب بوده و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوه‌های تالش ، کمی سردسیر است . زبان مردمان بومی این محل تالشی بوده که زبانی بسیار شیرین و زیبایی است.

اقتصاد بومیان منطقه

ماسال به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهپایه‌ای ، محیطی مناسب برای پرورش انواع گیاهان و جانوران است . گیلان به دلیل داشتن آب‌ و هوای مطبوع و مناسب برای کشاورزی ، یکی از قطب‌های اصلی تولید مواد غذایی کشور به شمار می‌آید . شهرستان ماسال نیز از این لطف خداوند بی‌نصیب نبوده و بهترین مواد طبیعی در این منطقه کشت و تولید می‌شوند. ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زنبورداری
  2. باغداری
  3. تولید صنایع‌دستی
  4. تولید پنیر و مواد لبنی
  5. تولید برنج
  6. تولید عسل طبیعی
  7. تولید مرکبات
بیشتر بخوانید :  استان گیلان را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

این شهر با داشتن بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک محلی مناسب برای علاقه‌مندان به غار نوردی نیز می‌باشد . یکی از زیباترین غارهای موجود در این شهر ، غار آویشو ماسال است که با قندیل‌های زیبا و ستون‌های آهکی خود ، چشم بسیاری از بازدیدکنندگان را خیره نموده است . به همین دلیل نیز برخی از بومیان این منطقه با ارائه خدمات ، زندگانی گذرانده و از طریق فروش محصولات ذکرشده و یا حتی اداره رستوران ، قهوه‌خانه و دکه به امرارمعاش می‌پردازند.

بررسی جاذبه‌های ماسال

ماسال یکی از زیباترین شهرهای گیلان به دلیل دارا بودن طبیعتی بکر و آب‌وهوایی بسیار مناسب ، می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد سفر شما در نظر گرفته شود . این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی بوده که هر یک می‌تواند خاطره‌ای خوش را در ذهن شما ثبت نماید . ازجمله جاذبه‌های گردشگری ماسال ، موارد زیر است که به آن به اختصار اشاره مینماییم.

آبشار رامینه

رامینه یکی از زیباترین آبشارهای موجود در گیلان است که در دل جنگل‌های ماسال قرار دارد . این آبشار پر آب که با شیبی تند فرو می‌ریزد ، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و حس آرامش را به شما برگرداند.

پارک جنگلی ریزمندان

این پاک جنگلی که دارای وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار است ، از طبیعت بکری برخوردار می‌باشد . پارک مذکور کاملاً برای اسکان مسافران و گردشگران تجهیز شده و امکان لمس طبیعت را به شما خواهد داد.

روستای اولسبلنگاه

این روستا که در ۲۵ کیلومتری شهرستان ماسال قرار دارد ، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است . یکی از نکات جالب توجه در این منطقه این است که تمامی خانه‌های منطقه چوبی و قدیمی بوده و اجازه ساخت‌وساز جدید داده نمی‌شود . این منطقه برق شهری نداشته و بومیان از موتوربرق استفاده می‌کنند . سفر به این روستای ییلاقی زیبا ، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای شادی خود انجام دهید.

غار آویشو ماسال

یکی از دیدنی‌های معروف شهر ماسال ، غار آویشو ماسال می‌باشد . غار آویشو ماسال در ۲۲ کیلومتری این شهر قرار داشته و آن را می‌توانید در دل جنگل‌های زیبای منطقه جستجو کنید . غار آویشو ماسال به نام‌های دیگری ازجمله آبیشو ، آبیشوی و آویشوی نیز معروف است . غار آویشو ماسال در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان یکی از آثار طبیعی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید :  آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار در استان گیلان

بررسی زیبای های غار آویشو ماسال

آویشو در زبان تالشی به معنای فرورفتن آب است. غار آویشو ماسال که به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماسال تبدیل‌شده است دارای ۹ حلقه چاه اصلی و ۱ حلقه چاه فرعی است . از زیبایی‌های موجود در غار آویشو ماسال ، عبور رودخانه‌ای در درون آن است . در انتهای غار نیز آبشاری زیبا وجود دارد و در کنار این آبشار ، قندیل‌هایی از جنس آهک خودنمایی می‌کنند . غار آویشو ماسال با داشتن دهانه‌ای بسیار بزرگ به ارتفاع ۱۹ متر و عرض ۱۴ متر ، امکان غارنوردی را برای بسیاری از علاقه‌مندان فراهم آورده است . باید توجه داشت که تا کنون بیش از ۲۰۰۰ متر از عمق این غار توسط کوه‌نوردان و غارنوردان بومی کشف‌شده است.

غار آویشو ماسال غاری با قدمت ۷۵ میلیون سال در گیلان

در این غار بقایایی از پوسته اقیانوسی پالتو تنیس به چشم می‌خورد که همین مسئله نشان از قدمت غار مذکور دارد . کارشناسان قدمت این جاذبه را در حدود ۷۵ میلیون سال در نظر گرفته‌اند . در این غار زیبا ، ۷ آبشار و صدها قندیل به چشم می‌خورد . آب موجود در این غار در عمق زیاد غار ناپدید می‌شود و بومیان بر این باورند که به دلیل وجود غول و همچنین وجود ۳ مومیایی در درون غار ، تا به حال کسی موفق به کشف محل ریزش آب نمی‌شود.

جانوران موجود در غار آویشو

  • خفاش
  • حلزون
  • پشه
  • آبدزدک

بررسی مسیر دسترسی به غار آویشو ماسال

برای رسیدن به این غار شگفت‌انگیز باید ابتدا به شهرستان ماسال سفر کنید . پس از آن به شهر شاندرمن رفته و خود را به روستای سیاه مرد برسانید . سپس از سمت جاده چاله سرا به این غار برسید . مسیر دیگری که می‌توانید از آن استفاده کرده و خود را به غار آویشو برسانید ، استفاده از جاده تفنگ راه است. این جاده که روبه‌روی جنگل خون ماسال است ، با طی کردن حدود ۳کیلومتر مسیر خاکی شما را به غار آویشو می‌رساند. و در نهایت باید بگوییم که زیبایی های خدادای گیلان از جمله ییلاق دشت النزه ماسال و آبشار لاتون آستارا قابل توصیف نیستند و تا با چشم بصری خود نبینید نمیتوانید این زیبایی ها را در قوه خیال خود حس کنید.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در ماسال و خرید زمین در ماسال گیلان کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (3 امتیاز)