آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار در استان گیلان

گردشگری , بلاگ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ 2,780

استان گیلان را می‌توان بهشتی کوچک معرفی کرد که دارای تمامی جذابیت ‌ها و زیبایی‌ های این هستی بیکران می‌باشد . وجود زیبایی‌ های وصف ناشدنی در این منطقه به نسبت کوچک باور نکردنی به نظر می‌رسد اما این خطه زیبا ، با دارا بودن جنگل‌های انبوه ، کوه‌های متنوع ، چشمه‌های آبگرم مختلف ، دشت‌های سرسبز و آبشارهای زیبا محلی زیبا برای گذراندن اوقات فراغت و حتی زندگی دائمی می‌باشد . یکی از آبشارهای زیبای این منطقه آبشار لاتون آستارا بلند ترین آبشار در استان گیلان است که در ادامه به وصف آن خواهیم پرداخت.

آبشار لاتون آستارا بلند ترین آبشار در استان گیلان

آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون آستارا در انتهای غربی استان گیلان و در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی آستارا به سمت استان اردبیل ، در کنار کوه اسپیناس ، شهر لوندویل و روستای کوته کومه قرار دارد . دسترسی به این آبشار زیبا به راحتی ممکن نبوده و برای دیدن جاذبه این اثر طبیعی باید بهایی بپردازید . بهایی به اندازه ۴ ساعت پیاده‌ روی در دل جنگل‌های گیلان .

زیبایی‌های مسیر آبشار لاتون آستارا

پیاده ‌روی در دل جنگل ‌های گیلان و محصور ماندن در میان درختان فندق ، انجیل ، گردو و گلابی ، خستگی را به جان شما نمی اندازد و برعکس تنش ، اضطراب و تشویش را از شما دور خواهد کرد . دیدن این همه سرسبزی می‌تواند هر فردی را به وجد آورد . پس از گذار از جنگل ‌های انبوه گیلان به کوه و تپه‌های زیبای این منطقه خواهید رسید . سرسبزی مرتع ، بخش دیگری از زیبایی‌های مسیر پیش روی شما است . در بخشی از مسیر می‌توانید از رودخانه گذر نمایید اما اگر عمق آب را زیاد یافتید ، بهتر است راه جنگل را ادامه دهید . پس از طی مدت‌زمان ذکر شده ، به آبشار لاتون آستارا ، بلندترین آبشار گیلان خواهید رسید . دیدن زیبایی‌های آبشار لاتون آستارا ، ارزش سختی راه را دارد . مطمئن باشید که از پیاده‌روی انجام شده پشیمان نخواهید شد .

ارتفاع آبشار لاتون آستارا به ۱۰۵ متر می‌رسد و به همین دلیل پرآب و دارای زیبایی زیادی است . علاوه بر آبشار اصلی ، آبشار دیگری با ارتفاع کمتر و در حدود ۶۵ متر قرار دارد که نسبت به آبشار اصلی پرعرض‌تر است . در بالا دست آبشار اصلی لاتون ، ۳ حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که زیبای منطقه را به بالاترین حد ممکن می‌رساند .

بیشتر بخوانید :  سفر به زیباکنار و جاذبه های گردشگری آن

در تمامی فصول می‌توانید از زیبایی‌های آبشار لاتون آستارا بهره ببرید اما اگر قصد سفر در زمستان را دارید ، باید شرایط آب‌وهوایی و جاده را نیز بسنجید . پیشنهاد ما به شما سفر در اواخر بهار ، تابستان و اوایل پاییز است . دیدن برگ‌های زرد و نارنجی درختان در فصل زیبای پاییز ، حقیقت این جمله که پاییز پادشاه فصل‌ها است را برای شما افشا خواهد کرد . در نزدیکی آبشار لاتون آستارا ، سرویس بهداشتی، بوفه ، کافی‌شاپ و حتی اتاق برای اقامت نیز وجود دارد . در طول مسیر نیز می‌توانید از وجود چند کافه جهت رفع خستگی راه بهره برید .

مسیر رسیدن به آبشار لاتون آستارا

فاصله روستای کوته کومه تا آبشار لاتون آستارا چیزی حدود ۶ کیلومتر است . در طی این مسیر ، ارتفاع به حدود ۷۵۰ متر نیز می‌رسد . در مسیر صعود به آبشار ، به روستای قدیمی آسیو شوان می‌رسیم که تقریباً خالی از هرگونه سکنه می‌باشد . در طول مسیر چشمه‌های فراوان دیده می‌شود که دارای آبی زلال تمیز می‌باشد. اما وجود پرتگاه‌هایی خطرناک ، ریسک سفر شما را بالا می‌برد . به همین دلیل است که باید نهایت احتیاط را داشته باشید. آبشار زیبای لاتون از فاصله ۶۰۰ متری قابل مشاهده است.

آبشار لاتون آستارا بلند ترین آبشار در استان گیلان

جاذبه‌های اطراف آبشار لاتون آستارا

نباید این تصور را داشت که ۴ ساعت پیاده‌روی در ارتفاعات تنها برای دیدن آبشاری در دل کوه می‌باشد . بلکه در اطراف این آبشار زیبا و دست ‌نخورده ، آثار دیگری نیز وجود دارد که نظر علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است . در روستای آسیو شوان قهوه‌خانه‌ای قدیمی به نام نور محمد وجود دارد که برای استراحت و تجدید قوا می‌توانید از آن استفاده کنید .

800 متر پس از این قهوه‌خانه به قهوه‌خانه دیگری می‌رسید که آن نیز مکان خوبی برای استراحت می‌باشد . در مسیر این آبشار ۲ قلعه زیبا با نام‌های قلعه اسپیناس و قلعه لاتون به چشم می‌خورند . صخره‌نوردی نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری این خطه زیبا است . بهتر است لذت استفاده از طبیعتی ناب را از دست ندهید .

کوه اسپیناس

این کوه بلندترین کوه در منطقه آستارا است که دارای ارتفاعی حدود ۲۱۰۵ متر از سطح دریا می‌باشد. این کوه که در ۱۷ کیلومتری شرق لوندویل آستارا قرار دارد ، سرچشمه آبشار لاتون است .

آبشار لاتون آستارا بلند ترین آبشار در استان گیلان

دریاچه سوها

دریاچه سوها در واقع آبگیر کوچکی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری استان اردبیل قرار دارد و فاصله آن تا شهر نمین به ۵ کیلومتر می‌رسد . این دریاچه به دلیل نزدیکی به جنگل‌های زیبای آستارا ، از دیگر مقاصد گردشگرانی است که برای دیدن چشمه لاتون به این منطقه سفر می‌کنند . آبی که پشت سد سوها جمع شده را دریاچه سوها می‌نامند . منطقه سوها چیزی حدود ۳۵۰ خانوار جمعیت دارد . شغل اکثر بومیان این منطقه کشاورزی و دامداری بوده و محصول قابل‌کشت در این منطقه نیز عمدتاً غلات و حبوبات است.

بیشتر بخوانید :  ییلاق سلانسر رودبار از جاذبه های گردشگری در گیلان

نمناک بودن زمین این منطقه به حدی است که با فشار پا بر روی زمین نیز آب از دل آن بیرون زده و شما را شگفت ‌زده خواهد کرد . برای بازدید از دریاچه سوها بهتر از در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید . زیرا روییدن گل‌های بابونه در اطراف این دریاچه و مناسب بودن آب‌وهوا ، سفری خاطره ‌انگیزتر را برای شما رقم خواهد زد.

از دریاچه سوها تا آبشار لاتون مسیری به اندازه ۱۶ کیلومتر در پیش رو است . پیمایش این مسیر چیزی حدود ۸ ساعت طول می‌کشد . درنتیجه استفاده از راهنمای محلی و نقشه برای راهپیمایی مذکور ضروری است . با توجه به شیب مسیر و سرعت پیمایش ، باید از کفش مناسب ، کوله‌پشتی ، آب شرب ، غذاهای مقوی و کم‌حجم و همچنین GPS استفاده نمود.

نتیجه گیری

ایران به عنوان کشوری ۴ فصل دارای آب‌وهوای متنوعی در مناطق مختلف خود است . زیبایی‌های هر خطه از این کشور پهناور ، موجب جلب توریست‌های خارجی نیز شده است . یکی از زیباترین مناطق ایران ، استان سرسبز گیلان و شهر مرزی آستارا است . این شهر زیبا که در نزدیکی کشور آذربایجان قرار دارد دارای آب‌وهوایی بسیار مطبوع ، اکوسیستمی مناسب ، جنگل‌هایی بکر ، آبشارهایی پر آب و جاذبه‌های تاریخی زیبایی است .

جمع تمامی این موارد موجب شده است تا این منطقه به عنوان یکی از پر گردشگرترین مناطق ایران شناخته شود . آبشار لاتون آستارا به عنوان بلندترین آبشار ایران در این خطه واقع شده است . مسیر زیبای دسترسی به این آبشار که شامل جنگل‌های انبوه و دشت‌های سرسبز است ، شوق رسیدن به چنین محلی را دوچندان نموده است . همچنین بعد از بازدید از این منطقه ی شگفت انگیز شما میتوانید به مناطق گردشگری دیگری در این منطقه از جمله : آبشار زمرد تالش ، تالاب استیل آستارا ، آبشار ویسادار رضوانشهر ، منطقه آزاد انزلی وجود دارد سر بزنید و خاطره ای به یادماندنی برای خود از گیلان به جای بگذارید.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید به کمک سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در استان گیلان و خرید ویلا در شمال ایران کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (4 امتیاز)