تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران

گردشگری , بلاگ ۲۱ دی ۱۴۰۱ 2,908

اگر تا به حال به شمال کشور سفر کرده باشید ، قطعا متوجه وجود تالاب های زیبا با منظره های سرسبز در نقاط مختلف استان های گیلان و مازندران شده اید . در هیچ کجای ایران نمی توان تالاب هایی به زیبایی و سرسبزی تالاب های شمال کشور پیدا کرد . یکی از این تالاب ها که بیننده های خود را مات و مبهوت خود می کند تالاب استیل می باشد که با چشم اندازی بسیار زیبا بازدید کننده مجاب می شود تا ساعات بیشتری را به تفریح و لذت بردن در این منطقه بگذراند . اگر می خواهید با تالاب استیل آستارا بیشتر آشنا شوید ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید .

تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران

آشنایی با تالاب استیل آستارا

تالاب استیل آستارا  یکی از زیباترین تالاب های شمال کشور و مناطق توریستی و گردشگری استان گیلان و شهر آستارا می باشد که برای بازدید از این تالاب باید راهی استان گیلان شوید و سپس با توقف در فاصله ۷ کیلومتری شهر آستارا به دیدن مناظر زیبا و سرسبز دریاچه استیل بنشینید . این تالاب که در نزدیکی روستای عباس آباد واقع شده است شاید از چشم بسیاری از افراد دور باشد و تا به حال افراد زیادی بدون اینکه از این تالاب دیدن کرده باشند پس از بازدید از دیگر مناظر زیبای استان گیلان ، به سفر خود پایان داده باشند .

تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران

اما اکنون که تا حدودی با این تالاب زیبا آشنا شده اید قطعا در سفرهای بعدی خود اولین مکانی که برای تفریح انتخاب می کنید تالاب یا دریاچه استیل خواهد بود . بررسی ها انجام شده مشخص کرده است که بخشی از آب دریاچه ۱۴۰ هکتاری استیل ، از طریق بارش باران و بخشی دیگر از طریق چشمه ای که در بستر آن قرار دارد تامین می شود . البته تامین آب تالاب استیل آستارا از طریق چشمه ی همبستر آن ، فقط به اعتقاد مردم آن منطقه می باشد و هیچ دلیل محکمی برای آن وجود ندارد .

علت نام گذاری دریاچه استیل

تالاب استیل آستارا با نام های دیگر همچون تالاب هستیل و تالاب متحرک شناخته شده است . اما گاهی پیش آمده که افراد از نام این تالاب متعجب شده و علت این نامگذاری‌ عجیب را جویا شده اند . مردم این منطقه ، در زبان محلی به این دریاچه ، دریاچه هستیل می گویند که به معنای آبگیر می باشد . اما اگر بخواهیم علت نامگذاری این تالاب به تالاب متحرک را بیان کنیم تنها دلیل آن وجود درختان توسکا می باشد که ریشه آن ها در درون تالاب قرار دارد و با وزش باد در آب شروع به حرکت کردن می کنند و تغییر مکان می دهند . نه تنها وجود این درختان باعث نام گذاری عجیب این تالاب شده است ، بلکه متحرک بودن آن ها نیز جذابیت و زیبایی این تالاب را دوچندان کرده است .

بیشتر بخوانید :  اکوتوریسم یا بوم گردی در گیلان

دیدنی ها و تفریحات تالاب استیل آستارا

تالاب استیل آستارا یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین تالاب های آب شیرین کشور می باشد که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند . این تالاب در محیط پیرامون خود مناظری زیبا و خیره کننده دارد که تنها ختم به جنگل‌ها و سرسبزی های آن منطقه نمی شود ، بلکه وجود پرندگان مهاجر و زمین های کشاورزی پر محصول ، زیبایی خاصی به دریاچه استیل بخشیده است . علاوه بر موارد گفته شده وجود گونه های مختلف جانوری در درون آب تالاب و بیرون از آب و همچنین ۸۰ گونه پوشش گیاهی در اطراف این تالاب ، ارزشمندی و زیبایی تالاب استیل را چند برابر کرده است . در ادامه با تعدادی از تفریحات و دیدنی های این تالاب آشنا می شویم تا در سفر به این منطقه با آمادگی کامل تری حضور پیدا کنیم .

تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران

پرنده نگری

اگر به پرنده نگری علاقه‌ی زیادی دارید می توانید با رفتن به دریاچه استیل به تماشای پرنده های مهاجر بنشینید . زیرا در هیچ کجای ایران به جز تالاب استیل آستارا نمی توانید توقف پرنده های مهاجر را ببینید و همین موضوع باعث شده تا این منطقه به عنوان اولین مکان توقف آن ها شناخته شود . باکلان ها ، چنگر نوک ها ، مرغابی سانانی ، اگرت ها ، ابیا ، خوتکای سفید و گاوچرانک از پرنده هایی هستند که شما می توانید به دیدن آن ها بنشینید و لحظاتی خوش را در تالاب استیل برای خود و عزیزان تان رقم بزنید . این پرنده ها متعلق به مناطق سردسیر هستند و در معرض خطرات بسیاری قرار دارند . به همین خاطر شکار پرنده های این منطقه جرم محسوب شده و برای فرد شکارچی جریمه های سنگینی در نظر گرفته می شود .

قایق سواری

در تالاب استیل شما فقط می توانید به قایق سواری با قایق های موتوری و پدالی بپردازید که به تنهایی لذتی باور نکردنی به همراه دارند . این دریاچه به دلیل حفاظت از حیوانات آبزی و پرندگان نمی تواند مکان مناسبی برای دیگر تفریحات آبی باشد . اما اگرسواری با قایق های موتوری و حتی جتی حت اسکی را دوست دارید می توانید به منطقه آزاد انزلی و یا حتی به زیباکنار بیایید و به راحتی این تجربه ی شیرین و لذت بخش را برای خود تبدیل به خاطره نمایید .

بیشتر بخوانید :  تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

پیک نیک و گشت و گذار

در سفر به دریاچه استیل بهتر است با خود وسایل پیک نیک ببرید و در هوای آزاد این منطقه ساعاتی را به دور از دغدغه های زندگی روزمره در کنار عزیزان تان بگذرانید . همچنین تجربه صرف یک وعده غذایی در این منطقه خالی از لطف نخواهد بود . عکاسی مشخصا یکی از تفریحاتی که در هر منطقه گردشگری می توان از آن لذت برد عکاسی است . از این رو با عکاسی از گوشه گوشه فضای زیبا دریاچه استیل می توانید خاطرات خوشتان را ثبت کنید و دست خالی از این منطقه خارج نشوید .

بهترین زمان سفر به تالاب استیل

بازدید از دریاچه استیل در فصول مختلف حس و تازگی خاص خود را به همراه دارد ، شما میتوانید زیبایی های خاص این تالاب را در فصل تابستان یا بهار با برنامه‌ ریزی در سفر خود به استان گیلان و بازدید از آن آغاز کنید . سفر به استان گیلان و بازدید از این دریاچه در فصل بهار یا تابستان علاوه بر خنک بودن هوا ، شما را با سرسبزی ها و مناظر زیبا و بی نظیر دریاچه استیل متحیر می کند . همچنین دیدن آبشار ویسادار رضوانشهر و آبشار زمرد تالش و … در تمام فصول سال میتواند شما را شگفت زده از این موهبت های الهی نماید .

کلام آخر

همانطور که گفته شد تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران و استان گیلان می باشد که یک بار دیدن آن شما را مجاب خواهد کرد تا مجددا به این منطقه سفر کنید و از دیدنی های آن لذت ببرید . به یاد داشته باشید که پرندگان و حیوانات این منطقه نایاب و در حال انقراض هستند ، پس تا می توانید تلاش کنید که آسیبی به آن ها وارد نشود تا با اینکار هم زیبایی دریاچه استیل را حفظ کرده باشید و هم مانع از انقراض این جانوران کمیاب شده باشید.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید به کمک سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در شمال ایران کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (1 امتیاز)