زیباکنار گیلان کجاست؟ + معرفی ، تصاویر و نقشه

گردشگری , بلاگ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ 3,322

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

شهرهای شمالی ایران علی‌ الخصوص شهرها و روستاهای استان زیبای گیلان همیشه اصلی ترین مقصد سفر همه ایرانیان در همه فصل های سال بوده است. یقیناً در بین شهرهای شمال منطقه زیباکنار مانند نگینی بر انگشتر گیلان خودنمایی می کند. زیباکنار استان گیلان یکی از مناطقی است که مسافران هنگام مسافرت به شمال کشور اولین انتخاب شان است ، حال اینکه چرا باید به زیباکنار سفر کنیم ؟ و اینکه زیباکنار کجاست؟ موقعیت های اقتصادی و تفریحی آن چگونه است ؟ مقوله ای است که میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

موقعیت جغرافیایی زیباکنار

زیباکنار نگین استان گیلان در حاشیه ی ساحل زیبای دریای خزر و در شمالی ترین نقطه ی ایران در مرکز دهستان روستای علی آباد در بخش لشت نشاء قرار دارد .زیباکنار در فاصله ۳۹ کیلومتری رشت و ۴۰ کیلومتری بندرانزلی قرار دارد و موقعیت جغرافیای آن :

  • از شمال به دریای خزر
  • از سمت جنوب ، رشت ، شهر خمام ، لشت نشاء ، کوچصفهان
  • از سمت شرق ، کیاشهر ، آستانه اشرفیه ، صفرابسته ، لاهیجان ، لنگرود ، چمخاله
  • از غرب ، منطقه آزاد انزلی ، انزلی ، تالش ، آستارا ، خلخال

زیباکنار مقصد توریستی در گیلان

زیباکنار فاصله بسیار کمی تا شهرهای بزرگ اطراف خود داشته و به دلیل وجود امکانات زیرساختی نظیر فرودگاه ، راه‌آهن و مسیرهای جاده‌ای به راحتی قابل دسترس می‌باشد زیباکنار به دلیل اینکه از لحاظ موقعیت مکانی کمترین فاصله را تا منطقه آزاد تجاری انزلی داشته از این‌رو جزو منطقه آزاد به حساب می‌آید . باید توجه داشته باشید که منطقه‌ای از توابع شهر زیبا و توریستی لشت نشاء بوده و امور شهری زیباکنار در شهرداری لشت نشاء انجام می‌شود .

آب و هوای زیباکنار

از لحاظ آب و هوایی باید گفت که طبیعت بکر زیباکنار نگین استان گیلان به دلیل تلاقی بی نظیر جنگل ، مزارع سر سبز شالی ، تالاب ، رودخانه اوشمک و دریا باعث شده تا یک آب و هوای چهارفصل را در این منطقه به وجود بیاورد که همیشه سبز و سرزنده است و از گذشته زبانزد خاص و عام بوده و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده بطوری که هر ساله هزاران نفر از سواحل نیلگون زیباکنار استفاده کرده و از خدمات رفاهی مردمان خونگرم این شهر بهره می برند .در ادامه درباره چهار فصل زیبا در زیباکنار صحبت می کنیم پس همراهمان باشید.

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

فصل بهار در زیباکنار

فصل بهار همیشه بشارت طلوعی مجدد در زندگی طبیعت است . بهار فصل سفر است. فصل گشت و گذار در دل زیبایی های وصف‌ ناپذیر . با فرا رسیدن بهار همه آماده سفر می شوند تا خود را پس از پایان زمستان طولانی خرسند سازند. تجربه آسمان آبی ، شکوفه های بهاری ، رودهای پر آب و شبنم های صبحگاهی روی تنه درختان همه و همه از زیبایی این فصل بی‌مانند خداوندی است. به سبب همین شگفتی های وصف ناپذیر است که سفر در بهار لذت دیگری دارد. فصل بهار در شمال ایران فصلی است با آب و هوای متنوع ، از باران های صبحگاهی تا آفتاب سوزان ظهرگاهی و خنکای باد شبانگاهی

اگر بساط سفر را جمع کرده و به دنبال مقصدی برای گذراندن تعطیلات عید نوروز هستید و یا قصد دارید در اردیبهشت مهربان به سفر بروید و یا هوس گرمای دل انگیز خرداد را کرده اید، زیباکنار بهترین گزینه است. زیباکنار منطقه ای ساحلی در استان گیلان است که به سبب داشتن جاذبه های طبیعی همواره مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. زیبایی های بکر شمال در فصل بهار بر هیچ کس پوشیده نیست. درختان مرکبات ، آلبالو ، هلو ، شلیل و آلوچه سیب پر از شکوفه می شوند. در رودخانه ها آبی به رنگ طبیعت جریان دارد. زمین های زراعی آماده نشاء برنج می شوند و کلی زیبایی دیگر بر زیبایی های این طبیعت اضافه می شود.

در این فصل مخصوصا در فروردین ماه و اردیبهشت ماه باید علاوه بر لباس های بهاره باید چند دست لباس پاییزه هم برای روز مبادا به همراه داشته باشید. هرچند امکانات رفاهی در چند سال اخیر در این شهر رشد چشمگیری داشته است و هر جا که پا می گذارید عمدتاً از اماکن سرپوشیده یا آلاچیق و بقیه امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است. در هر صورت در فصل بهار باران های بی‌موقع و پراکنده را فراموش نکنید و سفر خود را مجهز شروع کنید تا غافلگیر نشوید. برای سفر به زیباکنار بهترین ماه اردیبهشت و اوایل خرداد است. اما هر چهار فصل در زیباکنار برای گردش و سفر و حتی شنا در آبهای نیلگون درای خزر مناسب است.

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

فصل تابستان زیباکنار

بر کسی پوشده نیست که در فصل تابستان شهرهای شمالی بسیار شرجی و مرطوب است و برای خیلی از مردم سفر در این فصل جذاب نیست. با این حال این منطقه و سواحل زیبای آن همیشه طرفداران خود را دارد.

بیشتر بخوانید :  آبشار میلاش رودسر و جاذبه های دیدنی آن

اگر بساط خود را در سایه درختان سر به فلک کشیده کنار رودخانه های اوشمک یا سپیدرود و یا درختان کنار ساحل پهن کنید نه تنها از گرما و رطوبت این فصل در امان خواهید بود بلکه خنکای نسیم تابستانی نیز صورت شما را نوازش می کند .به هر حال با وجود گرما و رطوبت در این فصل ، تجربه خوردن میوه های رسیده تابستانی و شنا در سواحلی که جزو طرح دریا محسوب می شوند را از دست ندهید.

اقامتگاه ها ، رستوران ها و مراکز خرید در زیباکنار اصولاً از وسایل سرمایشی مجهز مانند کولر گازی بهره‌مندند؛ بنابراین شما برای اقامت در زیباکنار و خرید وسایل مورد نیاز تان قطعاً مشکلی نخواهید داشت و سفر لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.

پاییز رنگارنگ زیباکنار

شمال گردی در هر فصلی زیباست، اما در پاییز که خداوند قلم در دست گرفته و رنگ به طبیعت پاشیده است لذت دیگری دارد. گرچه بیشتر مسافرین بهترین فصل را برای مسافرت به شمال بهار و تابستان می دانند ، اما فقط یک بار مسافرت در پاییز کافی است تا تجربه مناظر بدیع و دیدن طبیعت رنگارنگ این سرزمین کهن شما را مبهوت کند و این تجربه کافیست تا پاییز هر سال به به شمال سفر کنید.

فصل پاییز به دلیل شروع مدارس مسافرت به زیباکنار و باقی شهرهای شمال به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. قیمت اقامتگاه ها و ویلاها برای اجاره و خرید نیز به صورت قابل توجهی پایین می آید . بنابراین برای کسانی که شرایط سفر در پاییز را دارند بهترین زمان فصل پر از رنگ پاییز است. در این فصل جاده ها خلوت‌اند و از ترافیک سفرهای تابستانی خبری نیست. می توانید در کنار جاده بایستید و فرصت قدم زدن در خنکای پاییز را به خود بدهید و از طبیعت مملو از نقش و نگار جنگل ها لذت ببرید.

فصل پاییز در زیباکنار فصل مهاجرت پرندگان از کنار نیلوفرهای تالاب زیبای انزلی است . اگر مهیای سفر به زیباکنار هستید در وسایل خود لباس گرم هم در نظر بگیرید . به علاوه چند تا پتوی مسافرتی هم در ماشین داشته باشید تا باران پاییزی و سردی هوا غافلگیرتان نکند

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

زمستان سفید پوش زیباکنار

سفر کردن در زمستان با اینکه جذابیت های خاص خود را دارد اما ممکن است برای خیلی ها خوشایند نباشد. همه ما عادت داریم شمال مان را در شادابی و طراوت ببینیم . انگار که اگر شمال پوشیده از برف باشد و یا حداقل سرسبز نباشد آن شمال دیگر شمال نیست.

اصولاً کسانی که در زمستان قصد مسافرت به شمال و علی الخصوص زیباکنار را دارند، بیشتر برای دیدن منطقه آزاد انزلی و خرید در مراکز تجاری آن است . شاید دیگر رودخانه اوشمک و پارک ملی بوجاق و سپیدرود مقصد گردشگری مسافران نباشد. در ایام زمستان با توجه به کاهش سفرها ، قیمت همه اجناس به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند . بنابراین زمستان زیباکنار را برای بازدید از منطقه آزاد انزلی و آکواریوم منطقه آزاد انزلی بگذارید و یا اینکه برای دیدن برف به مناطق کوهستانی در گیلان سفر کنید و شاهد زیبایی های کم نظیر و بکر این منطقه ی خاص و رویایی باشید. .

ایران سرزمین چهار فصل است ؛ سرزمینی که در هر فصل از سال ، با آغوشی به وسعت شمال تا جنوبش میزبان مهربان مسافران است . چهار فصل زیبا در زیباکنار سمبلی از این زیبایی نسبت به سایر استانها و شهرستانهاست. پس حتما به این منطقه یک سفر کوتاهی داشته باشید.

جاذبه های گردشگری زیباکنار

زیباکنار و ۱۵ روستای زیبای این ناحیه که شامل روستاهای اژدهابلوچ ، اژدهاکیا ، جیلدان ، خشک اسطلخ ، دوباج ، امیلدان ، پالکشلات ، تازه آباد، شهمیرسرا ، چونچنان ، علی آباد، ملکده و نوده ، فخرآباد می‌باشند . این روستاها به دلیل تردد بالای مسافران به خصوص در ایام تعطیلات از امنیت بالایی برخوردار هستند به طوری که مسافران می‌توانند بدون رزرو هتل یا اقامتگاه با گذراندن شبی در دل طبیعت زیباکنار و یا کنار دریای نیلگون، از آرامش وصف ناپذیر آن بهره‌مند شوند .

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

زیباکنار از دیرباز دارای پتانسیل بالایی در جذب گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی بوده است ؛ هر ساله توریست‌ها و گردشگران زیادی چه از داخل کشور و چه از خارج کشور به برای دیدن زیباکنار و دیگر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به این شهر سفر می‌کنند . آنچه طالبان جاذبه های طبیعی را مجاب به سفر به زیباکنار می‌کند تلفیقی از دریا ، رودخانه ، خط ساحلی و طبیعت سبز این ناحیه و آنچه طالبان پول و سرمایه را به این مکان جذب می‌کند وجود منطقه آزاد انزلی ، گمرکات و دیگر امکانات تجاری زیباکنار می‌باشد .

این منطقه ساحلی نه تنها از موهبت های الهی و جاذبه های گردشگری از جمله رودخانه اوشمک ، پارک ملی بوجاق و همچنین به دلیل نزدیکی به مناطق توریستی از جمله ساحل چمخاله ، شهر لاهیجان ، پل چوبی و جنگل بکر کیاشهر و پارک جنگلی آستانه ، روستای صفرابسته و… بهره می برد ، بلکه به لحاظ تجاری نیز به دلیل همجوار بودن با منطقه ی آزاد تجاری انزلی بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته و این امر باعث شده تا بالاخص در چند سال اخیر رشد ساخت و ساز ویلاها در این منطقه با سرعت بالایی شتاب گیرد تا اینکه امروزه هزاران ویلای تک ساحت و ویلا شهرکی در زیباکنار به چشم می خورد ، ولی هنوز هم از زیبایی ها و بکر بودن این منطقه کاسته نشده است.

بیشتر بخوانید :  روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

جاذبه های اطراف زیباکنار

تالاب زیبای انزلی

تالاب انزلی یا مرداب انزلی از زیباترین اکوسیستم‌های خشکی و دریا واقع در غرب زیباکنار و جنوب غربی شهر زیبای بندر انزلی می‌باشد . مساحت این مرداب حدود ۲۰ هزار هکتار می باشد که هر ساله پذیرای گونه‌های مختلف پرندگان از سوی کشورهای همسایه شمالی ایران است . این تالاب در حکم یک تصفیه‌خانه بر سر راه بیش از ۴۰ رود بزرگ و کوچک قرار گرفته و پس از تصفیه آب رودها به دریای خزر می‌ریزد . لاله‌های دریایی، نیلوفرهای آبی و نیزارهای بلند اطراف تالاب مناظر چشم‌گیری را برای بینندگان این تالاب به ارمغان می آورد .

ساحل زیبای حاجی بکنده

حاجی بکنده دهستانی در استان گیلان در بخش خشکبیجار واقع در ۸ کیلومتری غرب زیباکنار می‌باشد . این روستا به دلیل وجود ساحلی شنی و ایده آل برای تفریحات دریایی و ماهی گیری در سال‌های اخیر به یک منطقه گردشگری و توریستی بالفعل تبدیل شده و گردشگران زیادی از این ساحل زیبا دیدن می‌کنند .

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله ساحلی زیبا و منحصر به فرد در استان گیلان و محصور بین لنگرود ، لاهیجان و رودسر می‌باشد . شهر توریستی چمخاله بعد از بندر انزلی دومین شهر توریستی در خطه گیلان به شمار می‌رود . شهر زیبای چمخاله با داشتن هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجهز هر ساله پذیرای مهمانان و مسافران زیادی از سراسر ایران می‌باشد . همچنین به دلیل اینکه ساحل چمخاله کم‌خطرترین و بهترین ساحل دریای خزر از سوی وزارت کشور شناخته شده ، بر استقبال گردشگران از این شهر افزوده است . از دیگر جاذبه های چمخاله رودخانه بسیار پر آب آن می‌باشد که در زمان‌های نه چندان دور محل رفت و شد کشتی‌های روسی و ایرانی بوده است . همچنین تالاب زیبای چمخاله با داشتن ساحلی آرام و بکر از دیگر مراکز سیاحتی این شهر به شمار می‌رود .

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر محدوده ای جنگلی به وسعت ۱۸ هکتار محصور بین اراضی سایت گردشگری کیاشهر ، بافت شهری ، دهکده ساحلی و نهالستان کیاشهر می باشد . این پارک مجموعه ای از درختان سر به فلک کشیده در جایی که سپیدرود به دریای خزر می ریزد به وجود آمده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند . آنچه که زیبایی این پارک جنگلی را صد چندان می کند وجود مردابی طبیعی ، پلی چوبی و ساحل زیبای دریای خزر در کنار آن می باشد . از دیگر جاذبه های دیدنی هنگام سفر به زیباکنار می‌توان به آنها اشاره نمود : ساحل مروارید ، رودخانه سفیدرود ، باغ محله ، صفرابسته آستانه اشرفیه و … نام برد .

رودخانه اوشمک

رودخانه اوشمک به موازات رودخانه سپیدرود یکی از زیباترین رودخانه‌های شمال ایران به شمار می‌رود . رودخانه اوشمک ۸ کیلومتر طول داشته که از دل لشت نشاء می‌گذرد و از ساحل زیباکنار به دریا می‌ریزد . روزهای آخر هفته رودخانه اوشمک شاهد مسافران زیادی است که برای گذراندن تفریحی لذت‌بخش و تجربه صید ماهی به این منطقه سفر می‌کنند .

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق منطقه‌ای حفاظت شده در بندر کیاشهر و در فاصله ۱۰ کیلومتری زیباکنار واقع شده و با کاربری گردشگری و طبیعت گردی جزئی از منطقه آزاد به حساب می‌آید . وسعت این پارک حدود ۳،۲۵۰ هکتار بوده که شامل محوطه دریایی ، محوطه تالابی و محوطه خشکی شامل ساحل و جلگه و علفزار می‌باشد . به همین دلیل این منطقه به عنوان نخستین پارک ملی خشکی دریایی در ایران ثبت شده است.

بازارهای محلی زیباکنار

در این منطقه ساحلی بازارهای محلی زیادی وجود دارد ، بازارهای که به دلیل وجود محصولات محلی و رنگارنگ خودشان جزو جاذبه های شمال به حساب می آیند در این بازارها سبزی تازه ، ترشی ، گوشت گاو و گوسفند ، مرغ و خروس زنده و ماهی تازه صید شده تا ماست و دوغ و نان محلی هم بفروش میرسد .

بازارهای محلی در تمام روزهای هفته در این منطقه و همچنین شهرهای اطراف زیباکنار برپا می شود. مثلا شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها میتوانید در بازار لشت نشا خرید کنید ، چهارشنبه‌ها در شهر کیاشهر و پنجشنبه‌ها در خود زیباکنار اقلام مورد نیاز خود را به صورت تازه و ارگانیک تهیه کنید و با اطمینان خاطر از طبیعی بودن این محصولات و خوردن آن لذت ببرید.

اگر شما قصد رفتن به زیباکنار را دارید بصورت تقریبی فاصله زیباکنار تا تهران ۳۵۰ کیلومتر و فاصله آن تا قزوین : تقریبا ۱۸۰ کیلومتر می باشد . یک مسیر سرسبز ، پر از جاذبه ی طبیعی که چشم هر ببینده ای را مسحور این زیبایی ها می نماید .

زیباکنار مقصدی توریستی در گیلان

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان که در نزدیکی منطقه آزاد انزلی به شمار می آید با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در زیباکنار و یا خرید زمین در زیباکنار کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیزی را رقم بزنید.

زیباکنار روی نقشه


هواشناسی زیباکنار

loader-image
۹:۴۵ ق.ظ, ارد ۲۲, ۱۴۰۳
temperature icon 22°C
آسمان صاف
Humidity Humidity: 70 %
Wind Wind: 6 Km/h
Sunrise Sunrise: 5:04 am
Sunset Sunset: 7:08 pm

 

4.9/5 - (28 امتیاز)