تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

گردشگری , بلاگ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ 2,794

زیبایی‌های استان سرسبز گیلان محدود به یک یا دو شهر نبوده و در هریک از شهرهای این خطه می‌توانید ، طبیعتی بکر و زیبایی‌های خیره کننده مشاهده کنید . سفر به این استان زیبا تصمیمی است که حداقل یک بار در طول عمرتان باید گرفته شود . دیدن این بهشت روی زمین شما را به وجد خواهد آورد . تالاب چاف لنگرود یکی از زیبایی های موجود در استان گیلان بوده و سالانه تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود می‌کشاند . در این مقاله قصد داریم تا شما را از تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی استان گیلان آشنا سازیم .

 تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

لنگرود شهر آرام گیلان

لنگرود یکی از زیباترین شهرهای شرقی استان گیلان می باشد که مابین شهرستان رودسر و لاهیجان قرار گرفته است . این شهر که در ارتفاع ۲۱ متری از سطح دریا قرار دارد ، تنها ۱۰ کیلومتر با آبی دریای خزر فاصله دارد . این شهر زیبا تنها ۶۰ کیلومتر با رشت فاصله دارد به همین دلیل اگر گذار شما به شهر بارانی رشت افتاد پیشنهاد می‌کنیم که زیبایی‌های لنگرود را فراموش نکنید . این شهر تاریخی در زمان نادرشاه افشار به‌عنوان پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی انتخاب شد. در دوره قاجاریه نیز از مناطق مهم ایران به شمار می‌آمد .

جاذبه‌های شهر زیبای لنگرود

شهر لنگرود دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که هرکدام از آن ها می‌تواند چشمان شما را ساعت ها خیره نماید . تالاب چاف لنگرود تنها جاذبه گردشگری این شهر نبوده بلکه ما در این بخش قصد داریم تا شما را با دیگر مناطق که در مقاله های قبلی همچون پارک جنگلی سفید آب رودسر ، آبشار میلاش رودسر و یا زیباکنار و … گفتیم نیز به‌طور خلاصه آشنا سازیم تا در هنگام بازدید از تالاب چاف لنگرود ، سری به دیگر جاذبه‌ها نیز بزنید .

کوه‌های زیبای لنگرود

لیلا کوه

این کوه از مناطق ییلاقی شمال ایران است که دارای فضایی بسیار سبز و زیبا می‌باشد . لیلا کوه در جنوب غربی لنگرود واقع شده و به قطب قلیان گیلان نیز معروف است . قلیان سراهای بسیار زیاد در این خطه موجب چنین شهرتی شده است . این منطقه که در میان ارتفاعات و جنگل های زیبای این منطقه قرار دارد ، برای بسیاری از بازدیدکنندگان تجربه ای منحصر به فرد و جذاب است .

بام کومله

این قله زیبا که به قله نگین سبز نیز معروف است از مناطق بکر منطقه لنگرود می‌باشد . دریاچه یا استخر طبیعی کومله که در این ارتفاعات وجود دارد ، از ۳ آبگیر تشکیل‌شده و بزرگ‌ترین آن‌ها حدود ۴۰۰ متر عرض و ۱ کیلومتر طول دارد . این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر زیادی است .

بیشتر بخوانید :  ورزش های آبی و ساحلی در گیلان

 تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

عطا کوه

این کوه که دارای ارتفاعی حدود ۷۰۰ متر است در میان دو شهر لنگرود و لاهیجان قرار دارد . بر روی این کوه زیبا ، دکل‌های مخابراتی شهر قرار دارد و به همین دلیل نیز بسیاری از بومیان به آن کوه دکل نیز می‌گویند .

آثار تاریخی لنگرود

۱_ مسجد جامع : این مسجد زیبا که یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر است ، در محله بازار این شهر واقع شده است . درب منبت کاری شده این مسجد مربوط به سال ۱۲۰۴ بوده و همین مسئله نشان از اصالت و هویت این مکان زیبا دارد .
۲_ مسجد آقا سید حسین : قدمت این مسجد زیبا به دوران تیموریه ، صفویه و قاجاریه برمی‌گردد . این مسجد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شهر لنگرود است . بر روی درب مسجد کتیبه هایی با آیات قران دیده می‌شود . روی دیواره ایوان نیز واقعه کربلا ترسیم شده و گچ بری نابی از مرثیه محتشم کاشانی نیز به چشم می‌خورد .
۳_ مسجد آقا شیخ حبیب‌الله : اگر اهل بازدید از بناهای تاریخی هستید ، دیدن این بنای زیبا که متعلق به دوره قاجاریه است را به شما توصیه می‌کنیم . این بنا دارای ستون و چوب کاری های زیبایی است .

تالاب‌ها

شهر لنگرود را می‌توان شهری با تالاب های زیبا شناخت . وجود چند تالاب زیبا که هریک میزبان گونه های جانوری متنوع و زیبا هستند ، بر این شهر جلای ویژه‌ای بخشیده است .

۱_ تالاب کیاکلایه

این تالاب ، یکی از غنی ترین تالاب های گیلان و خطه شمال کشور است زیرا دارای تنوع جانوری بسیار بالایی است . درگذشته ای نه چندان دور در فصل زمستان ، پرندگان مهاجر بسیاری به این تالاب پرواز می‌کردند اما بی توجهی مسئولین از جمله دفن زباله موجب کاهش مساحت این تالاب و احداث پروژه های مانند احداث کمربندی ، پست موتور سواری و … حیات این تالاب را با خطر روبرو کرده است .

 تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

۲_ تالاب چاف لنگرود

تالاب چاف لنگرود در حاشیه روستا چاف و بافاصله ۶۵ کیلومتری از رشت و ۱۳ کیلومتری شمال شرقی لنگرود واقع شده است . تالاب چاف از شمال به روستای تازه آباد ، از شرق به دریای خزر و از غرب و جنوب به روستای چاف منتهی می‌شود . وسعت این تالاب زیبا و خوش آب و هوا حدود ۸۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع منفی ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و همچنین میزان بارندگی در این منطقه حدود ۱۳۰۰ میلی متر در سال است . همین مسئله یکی از دلایل خنک بودن هوا در این تالاب می‌باشد .

بیشتر بخوانید :  شهر رشت را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

آب‌وهوای تالاب چاف لنگرود

آب و هوای اطراف تالاب چاف لنگرود به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا و همچنین وجود درختان انبوه ، بارش مناسب و ارتفاعی کم نسبت به دریا ، بسیار معتدل و مرطوب می‌شود . مناسب بودن آب و هوا موجب شده است تا گردشگران بسیار زیادی برای بهره بردن از زیبایی های طبیعت و هوای پاک و مناسب این منطقه ، خود را به تالاب برسانند . دیدن زیبایی های روستای چاف و همچنین تالاب واقع شده در اطراف آن می‌تواند چشمان شما را خیره و آرامش را به وجود شما بازگرداند . دیدن زیبایی های طبیعت همراه با خانه های قدیمی و روستایی که هر کدام از آن ها می‌توانند غذای محلی برای ارائه داشته باشند ، از زیبایی های منطقه است . باید توجه داشت که در این منطقه ، شکار ممنوع است و همین مسئله موجب ایجاد امنیت شده و جانوران زیادی را به این سمت کشانده است .

دیدن آبزیان و دیگر جانوران در این خطه ، باغ وحشی آزاد و رایگان را برای شما ایجاد خواهد کرد . درختان انبوه و مختلف این منطقه را می توان یکی دیگر از جاذبه های تالاب مذکور دانست . اگر در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید ، درختانی با برگ‌های چند رنگ را در اطراف تالاب خواهید دید . تالابی پر آب همراه با درختان زیبای رنگارنگ در اطراف و صدای جانورانی که این منطقه را برای زیستن انتخاب کرده‌اند ، همگی می‌تواند لبخندی پاک نشدنی را بر لبان شما بنشانند .

 تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

اقتصاد محلی چاف

یکی از مهم‌ترین مسائلی که جالب توجه است ، این می باشد که کار مردمان این منطقه ،بجز کشاورزی ماهیگیری است . یعنی تالاب چاف لنگرود علاوه بر بهره ای که از نظر طبیعی و زیبا شناسی به بومیان این منطقه می دهد ، دارای نفع اقتصادی نیز می‌باشد . به همین دلیل نیز حفظ چنین جاذبه ای برای مردمان چاف ، حیاتی است . برخی دیگر از بومیان نیز با ارائه خدمات چرخ زندگانی خود را می‌چرخانند . ایجاد هتل ها ، رستوران ها و قهوه خانه ها موجب شده است تا اقتصاد بومیان تا حدودی رونق گیرد.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان توسط سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در لنگرود و خرید زمین در لنگرود کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (2 امتیاز)