روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

گردشگری , بلاگ ۰۴ دی ۱۴۰۱ 2,952

با گرم شدن هوا در فصل های بهار و تابستان ، به تدریج سفر به مناطق گرم کشور به دلیل افزایش جریانات جوی و گرمای هوا کمتر خواهد بود . به همین دلیل در این فصل ها ترجیح اکثر گردشگران انتخاب مناطق جلگه ای شمال علی الخصوص گیلان زیبا خواهد بود . روستای آبکنار انزلی بزرگ‌ترین روستای نواحی مرداب انزلی است که انتخاب بسیار خوبی برای روزهای گرم پیش روی شما برای لذت بردن از آرامش این طبیعت زیباست.

روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

روستای آبکنار انزلی کجاست ؟

روستای آبکنار انزلی در استان گیلان یک منطقه ی جلگه‌ای و جنگلی در شمال ایران است . روستای آبکنار انزلی در کنار مرداب انزلی و در دهستان چهار فریضه واقع شده ‌است که دارای سه محل به نام‌های میرمحل، میان‌محل و مسجد محل می‌باشد . دلیل نام گذاری این روستا به نام آبکنار (به معنی کنار آب) این است که روستای آبکنار انزلی در کنار آب قرار گرفته و از چند قرن پیش این نام برای این روستا انتخاب شده است .

دسترسی به روستای آبکنار انزلی و روستای مجاور آن که اشپلا نام دارد ، از دو طریق میسر است . برای رفتن از طریق مسیر اول باید از رشت به دهستان ضیابر رفته و از آنجا به سمت آبکنار حرکت کنید . همینطور بعد از عبور از آبکنار ، در امتداد تالاب انزلی به روستای اشپلا می‌رسید . با شروع حرکت از آبکنار در امتداد این مسیر به ترتیب از روستاهای تربه‌بر ، اشپلا ، معافان ، خمیران ، کرکان ، سیاه‌خاله‌سر ، شیله‌سر عبور خواهید کرد و به دهستان کپورچال می‌رسید .

روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

بعد از رسیدن به کپورچال که دهستانی ساحلی است ، با طی مسیر در جاده‌ی کنار دریا ، از یک سمت به رضوانشهر و از سمت دیگر بعد از عبور از دهستان‌های بخش چهار فریضه ( کپورچال ، کچلک‌محله ، سنگاچین ، بشمن ) به بندر انزلی خواهید رسید . مسیر دوم نیز از بندر انزلی شروع شده و همانطور که ذکر شد ، بعد از عبور از دهستان‌های مذکور ، به اشپلا و سپس آبکنار می‌رسید .

آبکنار دهستانی کوچک و آرام در کنار تالاب انزلی ( که به مرداب کورفی نیز شهرت دارد ) است که مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد و سال‌هاست که مورد کم ‌لطفی گردشگران واقع شده است . در تاریخ شفاهی آبکناری های قدیم در مورد نام گذاری مرداب انزلی ( مرداب کوفی ) آمده است که زمان های قدیم در شمال آبکنار ، دشت چمن زاری با درختان وحشی و میوه های فراوان از جمله انگور بوده است .

بیشتر بخوانید :  ییلاق دشت النزه ماسال سفری خاطره انگیز از استان گیلان

روزی مردی به نام “ کورُ رفیع ” که یک چشمش کور بود به قصد چیدن انگور بالای درخت می رود و در بالای درخت زالویی می بیند و به ساکنین آبکنار خبر می دهد که این دشت بزودی به زیر آب خواهد رفت و از قضا پس از چندی همان دشت یکسره زیر آب رفت ، این دشت زیر آب رفته را به نام همان مرد کوررفیع نسبت دادند که پس از گذشت زمان به نام کورفی تغییر یافت .

شغل اصلی مردم روستای آبکنار انزلی همانند تمامی روستاهای این منطقه ، کشاورزی در مزارع برنج و کشت صیفی‌جات و گاهی اوقات باغداری اکثرا صنوبر و کیوی است . این روستا دارای باغ های متعددی از جمله باغ های هندوانه که شهره ی همگان است و باغ های باقالی مازندرانی ، پاچ باقالا ، لوبیا و غیره نیز می‌باشد .

اگر چه درختان میوه به صورت پراکنده در تمامی مناطق حاشیه مرداب یافت می‌شوند ، اما منبع درآمد اصلی مردم این مناطق نیست . همچنین مردان این دهستان گاهی از طریق صید ماهی نیز بخشی از هزینه‌های خانوار را تأمین می‌کنند .

روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

مرداب انزلی در شمال روستای آبکنار انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار از بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود . مرداب انزلی هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند . تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست .

این تالاب چندین جزیره را در خود جای داده ‌است . در جای جای این تالاب ، نیلوفرهای آبی بسیار زیبایی مشاهده می شوند که با حرکت موج دار آب ، به رقص در می آیند . در گوشه و کنار تالاب انزلی نی زارها و لاله های دریایی ، منظره ای چشم نواز را خلق می کنند . لاله های دریایی ، نیلوفرهای آبی و نی زارهای وسیع اطراف این تالاب ، مناظر شگفت انگیزی را خلق می کنند که چشمان هر بیننده ای را مات و مبهوت خود خواهند کرد . از اواخر خرداد ماه هر سال لاله های دریایی این تالاب سر از آب بیرون آورده و بر روی آب شناور می شوند . قایق سواری در میان این گیاهان زیبا ، لذت زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد . در تالاب انزلی، چند منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش هم وجود دارند که مامن زندگی گونه های نادری از پرندگان و ماهی های مختلف اند .

بیشتر بخوانید :  استان گیلان را بیشتر بشناسید + معرفی ، تصاویر و نقشه

روستای آبکنار انزلی در استان گیلان

پناهگاه حیات وحش سلکه ، پناهگاه حیات وحش سرخانکل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم از این جمله‌اند . گشت زدن در میان این همه زیبایی با قایق ، تماشای حیوانات موجود در آن ، عکاسی از طبیعت و حیات وحش منطقه ، ماهی گیری و تفریحات آبی نظیر جت اسکی و … تالاب انزلی را به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گیلان تبدیل کرده است . با توجه به اینکه این مکان بسیار خلوت است ، توقف در کنار مرداب در روستای آبکنار ، تجربه‌ای کاملاً متفاوت برایتان به ارمغان خواهد آورد .

حالا که تا اینجا آمده اید ، حیف نیست سری به اشپلا نزنید ؟ روستای زیبای “ اشپلا ” نیز قطعا یکی از مقاصد مناسب شما برای گردشگری محسوب شود . با ورود به این روستا بعد از کمی پیشروی در محل به پارک جنگلی “ اشپلا ” که به صورت محلی “ سوق‌کله ” نامیده می‌شود ، می‌رسید . این پارک که متشکل از درختان آزاد است ، از قدیم ‌الایام متعلق به دو خانواده‌ی بسیار قدیمی در این محل بوده که در چند سال اخیر منابع طبیعی با همکاری دیگر خانوار‌های روستا مالکیت آن را از این خانواده‌ها سلب کرده و آن را پارک جنگلی معرفی کرده است . در انتهای این جنگل کوچک نیز برکه‌ای زیبا قرار دارد و قطعا لختی استراحت در این مکان خالی از لطف نیست ، همچنین برای مسافرانی که این منطقه ی گردشگری را برای سفر خود انتخاب کرده اند میتوانند به منطقه آزاد انزلی و آکواریوم منطقه آزاد انزلی بروند و از مجتمع های خرید آن دیدن و اجناس با برندهای خارجی و با کیفیت خرید کنند . همچنین میتوانند به زیباکنار که در نزدیکی منطقه آزاد انزلی است بروند و با قیمت بسیار مناسب مبادرت به خرید ویلا در زیباکنار نمایند که هم یک سرمایه گذاری بسیار مناسب برایشان است و هم میتوانند هر زمان که به گیلان آمدند یک مکان مناسب برای استقرار خود داشته باشند .

 


5/5 - (6 امتیاز)