آکواریوم منطقه آزاد انزلی جاذبه گردشگری گیلان

گردشگری , بلاگ ۰۴ دی ۱۴۰۱ 2,899

آکواریوم منطقه آزاد انزلی یکی از جاذبه های گردشگری در گیلان

شاید شما هم به مانند سایر گردشگران مناطق شمالی کشور ، تاکنون بارها به بندر انزلی سفر کرده اید اما خبر ندارید که از دیدن آکواریوم منطقه آزاد انزلی که یکی از جاذبه های گردشگری در گیلان است خود را محروم کرده اید ! این بار اگر فصل پاییز برنامه سفر به بندر انزلی را دارید ، حتما سری به آکواریوم منطقه آزاد انزلی در شمال کشور بزنید .

کم تر از یک سال گذشته ، آکواریوم منطقه آزاد انزلی در زیربنایی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و در چهار طبقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی ، پشت مجتمع تجاری ونوس ، جنب باغ پرندگان افتتاح شد . به همین دلیل در ماه های اخیر ، بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی در منطقه آزاد انزلی به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است .

این مجموعه تفریحی ، دارای بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور به طول ۴۰ متر با انواع ماهیان است . از دیگر امکانات این مجموعه بزرگ گردشگری می توان به سینمای چند بعدی ، عکس یادگاری در مقابل پرده سبز ، باغ خزندگان ، شهربازی ، غذا دادن به ماهیان ، رستوران و کافی‌شاپ ، بولینگ فوق‌العاده ، تکنولوژی فنتستیک گیم لند و بخش‌های تجاری و خدماتی اشاره کرد که سبب اشتغال زایی برای ۱۲۰ نفر در این مجموعه تفریحی شده است .

آکواریوم منطقه آزاد انزلی یکی از جاذبه های گردشگری در گیلان

آکواریوم منطقه آزاد انزلی

بازدید از بزرگترین آکواریوم و باغ خزندگان ایران در منطقه آزاد انزلی برای همه دوست داران حیات وحش و طبیعت دوستان توصیه می شود چرا که در آکواریوم منطقه آزاد انزلی بیش از ۳۵۰ گونه از زیباترین و نادرترین ماهی‌ها از پنج قاره جهان به نمایش گذاشته شده است .

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در پیرامون دریای خزر است . از مزایای این منطقه می‌توان به قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همسایگی با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه ‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای هم سود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت اشاره کرد .

بندر انزلی یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ، از مراکز مهم اقتصادی و یکی از قطب‌های ورزشی در ایران است . مردم انزلی گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند . این شهر دارای اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر ( کاسپین ) است . شهر انزلی پس از مرکز استان ( رشت ) پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و یکی از متراکم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ تراکم جمعیت محسوب می‌شود .

بیشتر بخوانید :  تالاب چاف لنگرود یکی از جاذبه های طبیعی در گیلان

این شهر ، طبق آمار پر باران‌ترین شهر ایران است و دارای آب و هوایی مرطوب است که میزان بارندگی آن بسیار بالاست به‌طوری‌که سالانه متوسط ۱۸۹۲ میلی‌متر بارندگی در این شهر گزارش می‌شود ، میزان رطوبت نسبی در این منطقه در سال بین ۷۱ تا ۹۷ درصد در نوسان است . شهر انزلی در غرب استان گیلان قرار داشته و به واسطه سواحل خزر و تالاب بین‌المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده‌ است که به واسطه پل به هم مرتبط هستند .

نام انزلی به پیشینه تاریخی اش در بیشتر شهرهای اروپایی شناخته شده‌است و به لحاظ وجود گمرک و ارتباط تجاری از زمان‌های دور نزد تجار ایرانی و خارجی به دروازه اروپا شهرت یافته بود و اهالی این شهر به واسطه بندری بودن ، بسیار زودتر از سایر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند .

حالا که مشتاق بازدید از این آکواریوم زیبا و خاص در بندر انزلی شده اید ، بهتر است سایر جاذبه های گردشگری این شهر را هم بشناسید تا بتوانید طی یک سفر چند روزه در این شهر ، همه این زیبایی ها را با هم ببینید . مناطق دیدنی انزلی که در ادامه معرفی می شوند ، هم برای عاشقان طبیعت و هم برای دوست داران تاریخ و فرهنگ ایران قطعا جالب توجه خواهد بود .

آکواریوم منطقه آزاد انزلی یکی از جاذبه های گردشگری در گیلان

1. تالاب بین المللی انزلی

تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی قرار دارد . این تالاب یکی از زیباترین و با اهمیت ترین تالاب‌های کشور و زیستگاهی امن برای گونه های نادری از پرندگان بومی و مهاجر است . وجود نیلوفرهای آبی و لاله های مردابی در جای جای این تالاب و چشم اندازهای بی نظیر آن ، این مکان را به مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران و طبیعت گردان داخلی و خارجی تبدیل کرده است .

2. پناهگاه حیات وحش سرخانکل

تالاب سرخانکل ( منطقه حفاظت‌شده سرخانکل ) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است ، که در بخش میانی آن واقع‌ شده است . از آنجایی‌ که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می‌تپد خواه ‌ناخواه سرخانکل به‌عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است . پرندگان مهاجر نظیر قو ، غاز ، چنگر و انواع مرغابی‌ها ، طاووسک ، یلوه ، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می ‌نمایند . سرخانکل پوشیده از آزولا ، سه کوله خیز ، لاله تالابی و نی زار است که گونه غالب گیاهی آن را نی و لوئی تشکیل می‌دهد . منطقه رویش گل‌های نیلوفر آبی یکی از مکان‌های اصلی تخم‌گذاری و جوجه آوری پرستوهای دریایی در تالاب انزلی محسوب می‌شود .

بیشتر بخوانید :  تالاب استیل آستارا زیباترین دریاچه آب شیرین در ایران

3. روستای آبکنار انزلی

آبکنار انزلی دهستانی کوچک و آرام در کنار تالاب انزلی ( که به مرداب کورفی نیز شهرت دارد ) است که مردمی خونگرم و مهمان‌نواز دارد و سال‌هاست که مورد کم ‌لطفی گردشگران واقع شده است . در تاریخ شفاهی آبکناری های قدیم در مورد نام گذاری مرداب انزلی ( مرداب کوفی ) آمده است که زمان های قدیم در شمال آبکنار ، دشت چمن زاری با درختان وحشی و میوه های فراوان از جمله انگور بوده اس

4. بلوار ساحلی و زیبای بندر انزلی

یکی از دیدنی های معروف بندر انزلی ، بلوار ساحلی آن است که به بوستان ساحلی نیز شهرت دارد . این بلوار ، اولین بوستانی است که در کشور به سبک اروپائی احداث شده است . قدم زدن در بلواری که یک طرفش دریاست و کشتی ها در آن در حال رفت و آمدند و طرف دیگرش درختانی زیبا جای خوش کرده اند ، خستگی را از تن هر گردشگری به در خواهد کرد .

5. برج ساعت انزلی

برج ساعت که یکی از قدیمی‌ترین بناهای انزلی است و هنوز نیز به درستی ساعت را نمایش می‌دهد ، پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع‌ شده است . این برج به دستور خسروخان گرجی ، حاکم ناصرالدین‌شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ساخته‌شده است .

آکواریوم منطقه آزاد انزلی یکی از جاذبه های گردشگری در گیلان

6. کاخ موزه نظامی انزلی

این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است . گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارد . کاخ موزه نظامی همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده و عطر بهار نارنج‌ هایش مشام هر دیدارکننده‌ای را نوازش می‌دهد. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به ‌دست مهندسان ایرانی در سال 1308  ‪ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

7. موج شکن های بندر انزلی

موج‌شکن های انزلی که برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها و همچنین دیواره سواحل ساخته شده بود ، اکنون به محلی برای تفریح بدل شده است . تقریبا هر بازدیدکننده از انزلی ، یک عکس یادگاری در کنار این موج‌شکن ها دارد .

در انتها یادآور شویم شما میتوانید در این منطقه از گیلان که در نزدیکی ساحل به شمار می آید با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در گیلان کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (10 امتیاز)