پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا

گردشگری , بلاگ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ 2,929

ایرانیان به ‌عنوان مردمانی اصیل ، دارای فرهنگی ۲۵۰۰ ساله و دارای دینی مملو از رأفت و شفقت ، از جمله دوستداران حیوانات‌ اند . یکی از اصلی‌ ترین پناهگاه‌ های کشور ، پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا است که در منطقه زیبای گیلان قرار دارد . وجود حیوانات متفاوت و متنوع در این منطقه موجب شده است تا این پناهگاه برای حمایت از حیوانات در معرض خطر انقراض در نظر گرفته شود .

شهر صومعه‌ سرا

یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان ، شهر صومعه‌ سرا می‌باشد . این شهر در ۲۵ کیلومتری شهرستان رشت قرار دارد . صومعه‌ سرا از شمال به تالاب انزلی ، از شرق به رشت ، از غرب به رضوانشهر و از جنوب به فومن ختم می‌شود . دلیل نام‌ گذاری این شهر به دلیل بخارهای زیاد موجود در این شهر بوده است . این شهر با وسعتی حدود ۶۳۳ کیلومترمربع ، دارای ۳ بخش مرکزی ، تولمات و میرزا کوچک جنگلی است . این شهر با دارا بودن ۱۵۱ روستا ، یکی از پر تراکم ترین شهرهای ایران است . جمعیتی حدود ۵۲۰۳۷ نفر جمعیت شهر و ۷۵۷۲۰ نفر نیز جمعیت روستاهای این منطقه است .

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا

آداب ‌و رسوم مردم صومعه‌ سرا

منطقه صومعه‌ سرا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان گیلان دارای فرهنگ و آداب و سنن خاصی است که مردمان این منطقه به آن پایبندند . لافند بازی که اغلب در جشن‌های عروسی و اعیاد انجام می‌گیرد یکی از این رسم هاست . کشتی گیله مردی که همچنان به‌عنوان یکی از رسوم اصیل گیلان از آن نام برده می‌شود نیز در صومعه سرا برگزار می‌شود . نوروزخانی ، عروس‌گوله و جشن‌های مربوط به چهارشنبه‌سوری نیز از دیگر مراسماتی است که اغلب در زمان عید نوروز و به بهانه نزدیکی بهار صورت می‌گیرد .

گشه بوری یکی از شادترین مراسمات بومیان صومعه‌ سرا است . در این مراسم که یکی از مراسمات مربوط به ازدواج می‌باشد ، از نقاره ، ساز و ترانه خوانی برای شادمانی و پای‌کوبی استفاده می‌شود . یکی از مراسمی که اغلب در شمال کشور دیده می‌شود ، سفر به مکان‌های زیارتی پس از برداشت برنج است . این رسم که یکی از اعتقادی‌ترین رسوم مردمان منطقه است ، در استان‌های مازندران و گلستان نیز مشاهده می‌شود . در این رسم ، کشاورزان نیت کرده که اگر محصول خوبی برداشت کنند ، بخشی از سود آن را صرف زیارت مشهد ، کربلا و یا سوریه نمایند این رسم نشان از وجود ریشه‌های عمیق مذهبی در دل بومیان صومعه‌سرا دارد .

بیشتر بخوانید :  منطقه آزاد انزلی را بیشتر بشناسیم

جاذبه‌ های گردشگری صومعه‌ سرا

صومعه‌ سرا به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمالی ، تنها محدود به‌ جاذبه‌های طبیعی نبوده از جمله پناهگاه حیات وحش سلکه و علاوه بر آن دارای قدمتی تاریخی نیز می‌باشد . آشنایی با زیبایی‌های این شهر می‌تواند شما را در هنگام سفر به این شهر شگفت‌ انگیز یاری نموده تا از سفر خود بیشترین لذت را برید . در زیر به برخی از این جاذبه‌های طبیعی اشاره خواهد شد.

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا

پل کازوبار ، نشانی از دل تاریخ

پل کازوبار که یکی از جاذبه‌های شهر صومعه‌ سرا می‌باشد ، متعلق به دوره صفوی و قاجار است . پهنای این پل که دارای یک چشمه اصلی و ۴ چشمه فرعی در اطراف خود است ، به یک متر می‌رسد . برای ساخت این پل از مصالحی همچون خشت و آجر استفاده ‌شده به همین دلیل نیز در طول این سال‌ها بارها مورد بازسازی و مرمت واقع ‌شده است . این پل زیبا و تاریخی در سال ۱۳۷۵، با شماره ۱۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است .

بندر پیربازار ، قدیمی و جذاب

یکی از اولین بندرهایی که در دریای خزر ایجاد شده است ، بندر پیربازار است . این بندر که در یکی از جذاب‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه‌های صومعه‌سرا قرار دارد ، دارای اهمیت زیادی در طول تاریخ بوده است . بسیاری از شاهان همچون ناصرالدین‌شاه برای سفر به اروپا ابتدا با قطار به پیربازار می آمدند و از طریق کشتی در بندر پیربازار سفر می کردند .

تالاب گل لاله ، زیباترین تالاب ایران

اگر تالاب گل لاله را زیباترین تالاب ایران بخوانیم ، گزاف نیست . زیبایی این منطقه به حدی است که بسیاری از گردشگران تنها با همین هدف به این شهر شمالی سفر می‌کنند . این تالاب که در فاصله ۵ کیلومتری صوفیانده قرار دارد، دارای پوشش گیاهی بکر و فوق العاده‌ای است که چشم تمامی بینندگان را خیره خواهد کرد . بسیاری از افراد ساعت‌ها وقت گذاشته و در کنار این تالاب از زیبایی های شگفت انگیز آن نهایت لذت را می‌برند . پناهگاه حیات وحش سلکه نیز دارای تالاب زیبایی است که مآمن بسیاری از حیوانات است .

محوطه هفت دغنان ، منطقه‌ ای شگفت‌ انگیز در صومعه‌ سرا

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر مذکور ، هفت دغنان بوده که در لابه‌لای درختان این منطقه واقع شده است . ویرانه های باقی مانده از تاریخ ، نشان از قدمت و زیبایی گذشته این بنا دارد در زمان فتحعلی شاه این منطقه دارای شکوه زیادی بوده است اما امروزه تنها بخش‌هایی به یادگار مانده که همگی در زیر پوشش گیاهی منطقه دفن شده‌اند . در این قسمت بخش‌‌ هایی مانند پل‌ های خشتی ، معابر تاریخی ، استخر قدیمی مخصوص ذخیره آب ، خانه‌های ویران و خرابه‌های مختلف باقی‌مانده است .

بیشتر بخوانید :  آکواریوم منطقه آزاد انزلی جاذبه گردشگری گیلان

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا

روستای صوفیانده ، روستایی بدون بیکار

یکی از نکات جالب‌توجه که از جاذبه‌های این شهر می‌باشد ، روستای زیبای صوفیانده است . این روستا علاوه بر دارا بودن طبیعتی زیبا ، به‌عنوان روستای بدون بیکار ، دارای شهرت زیادی است . روستای مذکور که به دلیل کشت توت‌فرنگی شهرت بسیاری کسب کرده است ، سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران است که به دلیل جشنواره‌ های توت‌ فرنگی به این منطقه سفر می‌کنند .

پناهگاه حیات وحش سلکه

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر شمالی ، پناهگاه حیات وحش سلکه می‌باشد . پناهگاه سلکه در سال ۱۳۴۹ به مساحت ۳۶۰ هکتار در قسمت جنوبی تالاب انزلی احداث شد و از آن زمان تاکنون به عنوان پناهگاهی امن برای حیوانات کمیاب و نادر شناخته می‌شود . ارتفاع این منطقه از ۲۰ تا ۲۴ متر نسبت به آب‌های آزاد تخمین زده‌ شده است . برای جلوگیری از آسیب به پناهگاه حیات وحش سلکه به دلیل پایین رفتن سطح آب دریای خزر و تالاب انزلی ، سد خاکی در ضلع شمالی منطقه حد فاصل رودخانه هنده خاله و ترابخانه ایجاد گردید .

سلکه به‌عنوان اولین مرکز بازدیدکنندگان علاقه‌ مند به حیات وحش ، دنیای زیبایی را به شما نشان خواهد داد . وجود پرندگان زیبا که همه‌ساله به پناهگاه حیات وحش سلکه می‌آیند ، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است . اکوسیستم پناهگاه حیات وحش سلکه دارای جوامعی از گیاهان و جانورانی است که امکان سازگاری با این شرایط زیستی را دارا می‌باشند. مرداب ، باتلاق ، برکه ، آب‌بندان و تالاب ، زیستگاه‌های پرندگان آبزی می‌باشد .

پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا

گیاهان و جانوران موجود در پناهگاه حیات وحش سلکه

پوشش گیاهی این منطقه شامل گیاهان خشکزی است . توسکا ، بید ، صنوبر ، تمشک ، سخاب کولی ، علف هفت‌بند و گیاهان آبزی از جمله نیلوفر تالابی ، نی ، لویی ، آلاله آبی ، تخت قورباغه ، مریم آبی ، بارهنگ آبی ، تراپا و … تنها بخشی از گیاهان سلکه است . در پناهگاه حیات وحش سلکه حیوانات زیادی زندگی کرده و به دلیل امنیت، اقدام به تولیدمثل می‌نمایند . از جمله حیوانات مذکور می‌توان به : قو ، غاز ، مرغابی ، اردک سیاه ، اردک اره‌ای ،انواع حواصیل ، ماهیخورک ، پرستو ، عقاب تالابی ، فلامینگو اشاره کرد .

این‌ها تنها بخشی از حیوانات موجود در پناهگاه حیات وحش سلکه است . در سال ۱۳۹۰، در کمال تعجب تعداد ۲۶ قطعه فلامینگو نیز در پناهگاه حیات وحش سلکه فرود آمدند . و این منجر به افزایش بازدیدکنندگان از این منطقه طبیعی شده است . برای کسانی که میخواهند به گیلان بیایند و پناهگاه حیات وحش سلکه را از نزدیک ببینند ، پیشنهاد میکنیم که حتما از مناطق دیدنی دیگر گیلان همچون زیباکنار ، منطقه آزاد انزلی ، پارک جنگلی سراوان و دیگر نقاط زیبای گیلان نیز سر بزنند.

در انتها یادآور شویم شما میتوانید به کمک سایت ایتاویلا با بودجه مد نظر خود اقدام به خرید ویلا در استان گیلان و خرید ویلا در شمال ایران کنید که هم یک سرمایه گذاری خوب به حساب می آید و هم میتوانید هر زمان که به استان گیلان سفری داشته اید یک مکان مناسب برای استقرار خود و خانواده داشته باشید و لحظات خاطره انگیری را رقم بزنید.

 


5/5 - (1 امتیاز)